اخبار هیدراسلایدافغانستانبهداشتگزارش

بازگشت مهاجران از ایران و ثبت ۱۶۵ مورد مشکوک به ویروس کرونا در افغانستان

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ رضا باهیر، معاون سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان جمعه ۲۳ حوت به روزنامه‌ «صبح کابل» گفت، تنها روز پنج‌شنبه، حدود ۹ هزار نفر از ایران به دلیل افزایش خطرات ویروس کرونا، وارد افغانستان شده‌اند».

به گفته باهیر، با توجه به تعداد مهاجرین افغانستانی که در هفته‌ گذشته به افغانستان بازگشته‌اند، روند بازگشت مهاجران به شش تا هفت برابر افزایش را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که پیش از این روزانه به طور اوسط حدود یک هزار تا دو هزار مهاجر به افغانستان بازمی‌گشتند.

مسؤلان وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان گفته‌اند، ایران در جریان روزهای اخیر، هیچ مهاجری را اخراج نکرده است، بلکه آنان به طور دواطلبانه و به علت شیوع گسترده‌ ویروس کرونا در ایران به کشور بازمی‌گردند.

در همین حال، وزارت صحت عامه (بهداشت) اعلام کرد، تاکنون ۱۶۵ مورد مشکوک به ویروس کرونا در کشور ثبت شده که نتایج هفت مورد آن مثبت و باقی آن منفی گزارش شده است که شش نفر از افراد مبتلا به این ویروس از ایران آمده بودند. موارد مثبت ویروس کرونا تاکنون در ولایت‌های هرات و سمنگان افغانستان ثبت شده است.

گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران باعث نگرانی شدید در افغانستان شده است و آغاز مکاتب و دانشگاه‌ها در ولایت هرات هم‌مرز با ایران به تعویق افتاد. همچنین حکومت افغانستان، اخیراً به منظور جلوگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا، میله‌ نوروز و جشن دهقان را لغو کرد.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، گفته است که به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران و بازگشت هزاران افغانستانی از آن کشور باعث شده که افغانستان در سطح بلند خطر قرار بگیرد. او از شهروندان‌ خواسته برای حفاظت از سلامتی خود، خانواده و مردم‌ در مراسم سال جدید خورشیدی(نوروز) شرکت نکنند.

از سوی دیگر، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور برای جلوگیری از ویروس کرونا ۲۵ میلیون دالر آمریکایی اختصاص داد و مردم را برای جلوگیری از این ویروس به بسیج ملی فراخواند.

دکمه بازگشت به بالا