اخبار هیدرانتخاباتبین‌المللیگزارش

انتخابات تاجیکستان؛ پذیرفته شده است که فقط رحمان می‌تواند سیاست استمرار دولت را حفظ کند

به گزارش شانا به نقل از پارس‌تودی؛ امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، سلسله دیدارهای خود را از مناطق تاجیکستان ادامه می‌دهد.

هفته گذشته وی از منطقه سغدبازدید کرد و پیش از آن نیز از منطقه ختلان بازدید کرده بود و در دستور کار او سفر به منطقه بدخشان است، طبق اخبار رسمی، این سفرها در حال اجرا است؛ اما باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، ممکن است این موارد قابل توجه باشد.

بیشتر کارشناسان رئیس جمهور فعلی را به‌عنوان اصلی‌ترین مدعی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری تاجیکستان می‌دانند؛ اما کارشناسان سیاسی این واقعیت را نیز رد نمی‌کنند که در انتخابات ریاست جمهوری یا بعد از آن کشور ممکن است با سناریوهای مختلف توسعه سیاسی روبرو شود.

عبدالملک قدیراف، کارشناس سیاسی مستقل معتقد است: انتخابات ریاست جمهوری بدون رقابت سیاسی برگزار می‌شود؛ بنابراین نباید انتظار تغییرات داشت. وی گفت: «دو گزینه وجود دارد: یا رحمان خود در انتخابات شرکت می‌کند و یا فرزند خود را معرفی خواهد کرد و تا زمان کسب تجربه رستم امام‌علی در مقام «پیشوای ملت» باقی می‌ماند.

عبدالملک قدیراف، کارشناس سیاسی مستقل افزود: به دلیل ممنوعیت فعالیت‌های احزاب مختلف و نداشتن شرایط مالی مناسب برای احزاب رقیب، حزب حاکم دولت مانند حزب سوسیال‌دموکرات تاجیکستان(SDPT) ، هیچ داوطلب رقیبی در انتخابات نمی‌تواند شرکت کند.

او گفت: در اواخر ماه می، رحمت‌الله زائراف، رئیس حزب سوسیال‌دموکرات تاجیکستان با هدف شفاف کردن روند انتخابات و فراهم آوردن فرصت برای مشارکت مهاجران و تمامی احزاب، ۱۶ اصلاحیه در قانون مربوط به انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیشنهاد کرد اما تاکنون مقامات به پیشنهادات زائراف جواب ندادند.

عبدالملک قدیراف ادامه داد، احزاب دموکراتیک، کشاورزی، اصلاحات اقتصادی و کمونیست هنوز به‌طور رسمی نظر خود را در مورد انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده‌اند و با اتمام انتخابات پارلمانی فعالیت آن‌ها کاهش یافته است.

به نظررجب میرزا، کارشناس و روزنامه‌نگار تاجیکستانی نیز شیوع کرونا باعث شده که برنامه‌های انتقال قدرت به رستم امام‌علی به تأخیر بیفتد.

وی معتقد است شاید افزون بر پیش‌بینی‌های کارشناسان امام‌علی رحمان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و پیروز شود؛ اما بعد از برگزاری جشن سی‌امین سالگرد استقلال تاجیکستان استعفاء و قدرت را به فرزندش منتقل کند.

او گفت: چون از آوریل ۲۰۲۰، رستم امام‌علی به‌عنوان رئیس مجلس عالی انتخاب شده است و طبق قانون اساسی نفر دوم سیاسی کشور محسوب می‌شود.

سیف‌الله صفراف، معاون سابق مدیر مرکز هنرهای معاصر تاجیکستان هم گفت: گزینه‌های مختلفی از سوی کارشناسان مطرح شده است اما به نظر او وضع موجود حفظ خواهد شد.

شاکر جان حکیم اف، کارشناس تاجیکستانی نیز یادآوری می‌کند که رئیس جمهور فعلی احتمال دارد در انتخابات شرکت کند؛ زیرا پذیرفته شده است که فقط رحمان می‌تواند سیاست استمرار دولت را حفظ کند.

او معتقد است در تاجیکستان داوطلبان بالقوه زیادی وجود دارد که در صورت برگزاری انتخابات شفاف و قانونمند می‌توانند در انتخابات حضور پیدا کنند.

علی‌رغم این‌که کارشناسان نسبت به احتمال برگزاری انتخابات کاملا شفاف تردید دارند، کاربران شبکه‌های اجتماعی عقیده دارند که با حداقل شفافیت در برگزاری انتخابات ممکن است داوطلبان جدیدی در سیاست تاجیکستان ظاهر شوند.

دکمه بازگشت به بالا