اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارشمهاجرت

افغانستان: در اجساد به‌دست‌آمده در مرز ایران نشانه‌های شکنجه دیده می‌شود

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ عبدالغنی نوری، ولسوال گلران ولایت هرات به‌تازگی به خبرگزاری فرانسه گفته است که در اجساد مهاجرین افغانستانی در مرز ایران به دست آمده نشانه‌های شکنجه و لت‌وکوب دیده می‌شود.

نوری اضافه کرد: «ازجمله ۵۵ مهاجر افغان که به زور در رودخانه غرق شده بودند، تنها جسد ۱۸ تن آنان تا حال پیدا شده است. در اجساد به دست آمده نشانه‌های لت‌وکوب و شکنجه دیده می‌شود.»

وی ادامه داد: «براساس گفته‌های نجات‌یافتگان و نشانه‌های روی اجساد، قربانیان ابتدا توسط کیبل برق لت‌وکوب شده و بعداً با اجبار سلاح مجبور به خیز به رودخانه شده‌اند.»

در همین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در اعلامیه‌ای نوشت: «براساس گفتگو با مقام‌های محلی و نجات‌یافتگان، به تاریخ دوازدهم ثور، نیروهای امنیتی ایران شماری از مهاجران افغان جویای کار را که می‌خواستند وارد خاک ایران شوند، در منطقه کاریز الیاس، ولسوالی گلران ولایت هرات (هم‌مرز با ایران)، دستگیر و پس از ضرب‌وشتم و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود می‌کنند که در نتیجه، شماری از آن‌ها غرق شده‌اند و شماری دیگر خود را نجات داده‌اند.»

از سوی دیگر، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان طی حکمی یک هیئت حقیقت‌یاب ده نفری را به ریاست محمدحمید طهماسی، سربازرس فرماندهی نیروهای مسلح کشور تعیین کرده تا موضوع جان باختن مهاجرین افغانستانی در مرز ایران را به صورت همه‌جانبه و عمیق بررسی کند.

ارگ ریاست جمهوری جمعه ۲۰ ثور با انتشار اعلامیه‌ای نوشت، در این هیئت نمایندگان وزارت‌های داخله، دفاع، خارجه، مهاجرین، ریاست عمومی امنیت ملی، مقام ولایت هرات، شورای ولایتی هرات و قول اردوی ۲۰۷ ظفر شامل هستند.

گفتنی است که ۵۷ کارگر افغانستانی توسط مرزبانان ایرانی بامداد شنبه ۲ مه امسال پس از شکنجه و به رودخانه هریرود انداخته شدند که در نتیجه ۲۳ کارگر جان باختند؛ اما عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چهارشنبه ۶ می یک بار دیگر ادعای شکنجه و به آب انداختن مهاجرین افغانستانی توسط مرزبانان ایرانی را تکذیب کرد. وی گفت، ایران آماده همکاری مشترک با افغانستان برای بررسی این رویداد است.

دکمه بازگشت به بالا