اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

افغانستان از «ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها» حذف شد

کانادا و هالند به‌عنوان روسای مشترک ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها (MFC) اعلام کردند که عضویت افغانستان در این ائتلاف لغو شده است.

ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها (MFC) روز جمعه ۲۷ عقرب، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که افغانستان به‌عنوان یکی از اعضا، از این ائتلاف جهانی حذف شده است.
به گفته روسای مشترک این ائتلاف، این تصمیم با مشورت اعضای آن و مطابق با شرایط مراجع ائتلاف گرفته شده است.
این نهاد افزوده است که برای ئتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها، روشن است که متأسفانه وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان دیگر مطابق با تعهد جهانی نیست و درواقع، وضعیت فعلی یکی از نگرانی‌های جدی است.
در بیانیه آمده است که ائتلاف آزادی رسانه‌ها به نظارت دقیق وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان ادامه خواهد داد و بر تعهد اعضا به اصول مندرج در تعهد جهانی آزادی رسانه‌ها تاکید خواهد کرد.
در اعلامیه این نهاد آمده است که گروه طالبان از زمان به ‌دست گرفتن قدرت، محدودیت‌های جدی بر آزادی رسانه‌ها اعمال کرده‌ است که امنیت و رفاه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را به خطر انداخته است.
در ادامه آمده است که تداوم آزار‌و‌اذیت، حملات و بازداشت روزنامه‌نگاران و محرومیت زنان از رسانه‌ها، منجر به از دست دادن سریع استقلال رسانه‌ها شده و زندگی روزنامه‌نگاران را روزانه در معرض خطر قرار داده است.
قابل یادآوری است که افغانستان در جنوری ۲۰۲۰ زمانی که حکومت پیشین افغانستان به تعهد جهانی در مورد آزادی رسانه‌ها پیوست، به عضویت ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها درآمد‌.
این در حالی است که براساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، فضای رسانه‌‌ای در کشور پس از روی‌‌کار‌آمدن طالبان در تابستان ۲۰۲۱، به‌طور قابل‌توجهی وخیم شده است.
مرکز خبرنگاران افغانستان در مجموع ۲۴۵ مورد نقض آزادی رسانه‌ها را در یک سال گذشته در کشور ثبت کرده است.
دکمه بازگشت به بالا