اخبار هیدراسلایدافغانستانشهروندانگزارشمهاجرت

افزایش سه برابری بازگشت پناهجویان افغانستانی از ترکیه

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فارس؛ بنا بر گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، شمار پناهجویان افغانستانی که از ترکیه بازمی‌گردند، امسال در مقایسه با سال گذشته تا سه برابر افزایش یافته است.

شماری از این پناهجویان می‌گویند که علت این افزایش وضعیت بد پناهجویان، برخورد نادرست پلیس ترکیه و اخراج اجباری آنان است؛ اما مقامات وزارت مهاجرین می‌گویند مقامات ترکیه در گفت‌وگو با آنان اخراج اجباری پناهجویان افغانستان را تکذیب کرده‌اند.

«مبشر» یک جوان بیست ساله افغانستانی می‌گوید از چهار سال پیش تاکنون بدون مدرک قانونی در ترکیه زندگی می‌کنم؛ اما در این اواخر برخورد حکومت به‌خصوص نظامیان این کشور وی را به ستوه آورده است.

وی می‌گوید: آنان مدرک اقامت در ترکیه می‌خواهند، که ما نداریم. به همین دلیل، به کسی خانه نمی‌دهند. وضعیت مهاجرین این‌جا بسیار خراب است. وقتی مریض می‌شویم، بیمارستان ما را نمی‌پذیرد و به اجبار به افغانستان فرستاده می‌شویم.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید بازگشت پناهجویان افغانستانی از ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی، در مقایسه با نیمه اول سال گذشته میلادی تا سه برابر افزایش یافته است.

براساس آمار وزارت مهاجرین، در حال حاضر شش میلیون‌ و پانصد هزار افغانستانی در کشورهای مختلف جهان زندگی می‌کنند که از آن جمله ۱۲۰ هزار در ترکیه به‌سرمی‌برند؛ اما پرسش این است که آیا حکومت افغانستان برای رفع مشکلات و نگرانی‌های اخیر افغانستانی‌های مقیم ترکیه اقدامی کرده است یا خیر؟

رضا باهر، معاون سخنگوی وزارت مهاجرین می‌گوید: هفته گذشته رئیس پناهندگان وزارت مهاجرین و بازگشت‌کنندگان با معاون سفیر ترکیه در افغانستان درباره مسئله مدیریت مهاجرین افغانستانی در ترکیه ملاقات داشت. ترکیه کاملاً این موضوع را رد کرده که افغانستانی‌ها از خانه‌ها و یا دکان‌هایشان بازداشت شده و با اجبار اخراج شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا