اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

افزایش بهای سوخت‌بار در پایتخت

امسال یک خروار زغال‌سنگ به هشت‌ونیم تا نه هزار افغانی و یک خروار چوب هشت هزار افغانی به فروش می‌رسد.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ با نزدیک شدن فصل سرما، بهای مواد سوختی به‌ویژه چوب و زغال‌سنگ در بازارهای پایتخت افزایش یافته است که بیش‌تر خانواده‌ها توان خرید آن را ندارند. امسال یک خروار زغال‌سنگ به هشت‌ونیم تا نه هزار افغانی و یک خروار چوب هشت هزار افغانی به فروش می‌رسد.

در همین حال، شماری از شهروندان کابل می‌گویند که به علت فقر و بی‌کاری توان خرید مواد سوختی را ندارند و آنان از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهند تا بهای مواد سوختی را کنترل کنند.

شماری از فروشندگان علت افزایش مواد سوختی را صادرات بیش از حد زغال‌سنگ به پاکستان می‌دانند؛ اما شمار دیگر می‌گویند که بازار فروش چوب و زغال‌سنگ نسبت به پارسال کاهش یافته است.

معین مسلکی وزارت اقتصاد امارت اسلامی می‌گوید که این وزارت تلاش دارد تا به مشکلات شهروندان رسیدگی کند. عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد امارت، گفت: «تلاش ما این است که از طریق قراردادهای مختلف تامین مواد سوخت و مواد غذایی صورت بگیرد و قیمت‌ها کاهش پیدا کند و همچنین از طریق جلب کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های انکشافی قدرت خرید خانواده‌ها افزایش یابد.»

بیش‌تر زغال‌سنگ کابل از شمال کشور و چوب موردنیاز شهروندان کابل از جنوب به ویژه پکتیا، پکتیکا و خوست تامین می‌شود.

پس از به قدرت رسیدن دوباره امارت اسلامی، جمع زیادی از کارمندان دولت، سربازان اردوی ملی، پلیس و … از کار برکنار و خانه‌نشین شدند، این امر باعث کاهش توان خرید شهروندان شده است.

دکمه بازگشت به بالا