اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانبهداشتگزارش

افتتاح نخستین مرکز تطبیقات «دی‌ان‌ای» در افغانستان

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ فریدالله رحیق، ریس طب عدلی در این محفل گفت: «طب عدلی در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی روبرو بود و حتی بعضی از معاینات برای تشخیص و تطبیق به خارج از کشور فرستاده می‌شد.»

او افزود: در دو سال گذشته ۳۰ تن از مختصصان در بخش‌های DNA تربیت شدند و در حدود ۱۷ ولایت کشور تجهیزات ضروری برای بخش طب عدلی فراهم شده است.

آقای رحیق با اشاره بر اهمیت معاینات DNA گفت که این معاینات برای کاهش جرایم جنایی، ثبت هویت، ژنتیک و شناخت جنسیت به کار گرفته می‌شود و نهادهایی مثل وزارت داخله، قضا و لوی‌سارنوالی در این بخش نیز دخیل هستند.

عبدالله عبدالله، ریس اجراییه در این محفل گفت: «امنیت شغلی مسوولان این مرکز باید تأمین شود و به هیچ‌کس اجازه داده نشود تا مسوولان و متخصصان این مرکز را زیر فشار بگذارد.»

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه گفت: «افتتاح این مرکز گام بزرگی در راستای تأمین حقوق مردم و حاکمیت قانون است.»

وزیر صحت افزود: با وجود محدودیت‌ در منابع مالی، تجهیزات و کمبود کدرهای فنی، ما با کم‌ترین منابع بیش‌ترین تلاش را برای عمده‌ترین نیازها متمرکز کرده‌ایم و اکنون بیش‌ترین توجه بر برنامه بنیادی در بخش صحت است که مرکز تطبیقات و لابراتوارها نتیجه کار و تلاش پایدار مسوولان در وزارت صحت عامه با همکاری نهادهای ذی‌دخل بوده است.

آقای فیروز گفت که یافته‌های یک تحقیق این وزارت و یک دانشگاه چینایی نشان داده است، تمام مردم کشور در ژنتیک‌شان دارای مشترکات هستند.

مرکز معاینات و تطبیقات DNA یکی از مهم‌ترین بخش‌های طب عدلی در سراسر جهان است که برای روشن شدن قضایای جنایی، جرمی، ژنتیکی و رابطه‌های خانوادگی استفاده می‌شود.

طرح و بنیاد مرکز معاینات DNA در افغانستان نخستین‌بار توسط دکتور سید الف‌شاه غضنفر، رییس و استاد پیشین دانشگاه طبی کابل ساخته و سپس با تلاش‌های جمعی از متخصصان دیگر تکمیل شد.

ساخت این مرکز در حدود ۵۰ میلیون افغانی هزینه دربر داشته است و قرار است سالانه بیش از ۱۰۰ نمونه معاینه‌یی که برای تطبیق به خارج از کشور فرستاده می‌شد را انجام دهد.

دکمه بازگشت به بالا