اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارشمکتب

اسپنتا: طالبان جامعه را تا سطح «مدرسه انتحاری‌پرور» تقلیل می‌دهند

مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان با نصاب تعلیمی خود، جامعه را تا سطح «مدرسه انتحاری‌پرور» تقلیل می‌دهند.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در واکنش به نشر گزارش نتیجه کار کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی طالبان برای تغییر نصاب تعلیمی توسط روزنامه ۸صبح، می‌گوید که طالبان با این نصاب تعلیمی یک جامعه را تا سطح یک «مدرسه انتحاری‌پرور» تقلیل می‌دهند.

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان، روز شنبه، ۲۶ قوس، با نشر توییتی نگاشته است: «ما با یک انقلاب عظیم ارتجاعی روبه‌رو هستیم؛ انقلابی که جامعه را هزار سال به عقب خواهد برد.»

او افزوده است: «با طرح بدوی‌ترین باور‌ها، زنان جامعه را به شئ تقلیل دادند و حال با این نصاب تعلیمی یک جامعه را تا سطح یک مدرسه انتحاری‌پرور تقلیل می‌دهند.»

به باور او، دانش‌آموزان اکنون به کسب دانش‌های امروزی و بشری نیاز دارند.

روزنامه ۸صبح به گزارشی دست یافته که از سوی «کمیته بازنگری نصاب مکاتب عصری» تحت نظر کمیسیون تعلیم و‌ تربیه و تحصیلات عالی طالبان تهیه شده است.

براساس این گزارش، طالبان علاوه بر حذف تعدادی از مضامین نصاب آموزشی، ملاحظات و پیشنهادات زیادی را مطرح کرده‌اند که محتوای کتاب‌ها را مانند حاکمیت قبلی طالبان، متناسب با ایدیولوژی این گروه دگرگون می‌کند.

این سند در حالی همگانی می‌شود که طالبان بارها از ساختن نصاب اسلامی خبر داده و آن را نیاز نهادهای آموزشی در افغانستان خوانده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا