اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

ابراز نگرانی «یوناما» از حملات عمدی بر مراکز صحی در افغانستان

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ یوناما امروز (یک‌شنبه اول سرطان) گزارش تازهٔ خود را با عنوان «حملات عمدی بر مراکز صحی در جریان شیوع ویروس کرونا در افغانستان» منتشر کرد.

در این گزارش، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از مختل شدن عرضه خدمات صحی به‌علت حملات عمدی علیه این مراکز ابراز نگرانی کرده است.

براساس این گزارش از زمان شیوع ویروس کرونا در افغانستان تاکنون ۱۵حمله مسلحانه، عرضه خدمات صحی را با چالش روبرو کرده است که در این میان، ۱۲حمله آن هدفمند بوده و سه حمله دیگر تصادفی صورت گرفته است.

یوناما در این گزارش، هشت حمله مسلحانه هدفمند را به گروه طالبان نسبت داده است و درعین‌حال نیروهای امنیتی افغان نیز مسوول سه حمله دیگر بر این مراکز شناخته شده‌اند.

در این گزارش آمده است: «طالبان به اختطاف کارمندان صحی ادامه دادند و به یک دواخانه حمله کردند، نیروهای امنیتی ملی افغان خشونت و ارعاب عمدی راه‌ انداختند تا کارمندان و تسهیلات صحی و توزیع دارو را تحت‌تاثیر قرار دهند و افراد مسلح شناخته‌نشده حمله‌یی را بر بخش نسایی و ولادی یک شفاخانه در کابل انجام دادند که باعث وارد آمدن تلفات بر ده‌ها غیرنظامی شد.»

دیبرا لاینز، نماینده ویژهٔ دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است: زمانی که به یک پاسخ‌گویی فوری بشردوستانه برای حفاظت از جان مردم در افغانستان نیاز بود، طالبان و نیروهای امنیتی افغان هر دو اعمال عمدی خشونت‌آمیز انجام دادند که عملیات صحی را تحت تاثیر قرار داده است.

دیبرا لاینز در این گزارش به‌صراحت گفته است: «برای این اعمال هیچ‌گونه توجیهی وجود ندارد، مصونیت و سلامتی غیرنظامیان باید یک اولویت باشد.»

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد گفته است که اقدامات خشونت‌آمیز و حملات هدفمند علیه مراکز صحی ازنظر قوانین بین‌المللی بشردوستانه ممنوع است و جرایم جنگی به‌حساب می‌رود.

دکمه بازگشت به بالا