اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

 آیا حکومت باز هم از خط سرخ عبور خواهد کرد؟

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی؛ صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت، رهایی انس حقانی و دو عضو دیگر شبکه‌ حقانی از سوی محمد اشرف غنی هرچند برخلاف خواست مردم بود؛ اما به گفته او تصمیم دشوار و شجاعانه‌ای بود که به هدف زمینه‌سازی پروسه صلح و ختم جنگ در این کشور صورت گرفت.

صدیقی روز جمعه (اول قوس) در جریان یک نشست خبری در کابل گفت، رهایی سه عضو گروه طالبان در بخش صلح افغانستان نتایجی را در پی خواهد داشت.

او گفت: «واقعاً یک تصمیم شجاعانه بود، برخلاف خواست مردم، مردم خوش نبودند از این تصمیم؛ اما برای قطع جنگ و آوردن صلح، رئیس جمهور این تصمیم بزرگ را اتخاذ کرد.»

به دنبال رهایی انس حقانی، ملی خان و عبدالرشید از اعضای شبکه‌ حقانی توسط محمد اشرف غنی از زندان، سه‌شنبه گذشته گروه طالبان دو پروفیسور دانشگاه آمریکایی در کابل را آزاد کرد.

این گروه همچنین در بدل رهایی سه عضو شبکه‌ حقانی، ده سرباز افغانستان را در ولایت هلمند آزاد کرده است.

انس حقانی که پیش از این از سوی محاکم افغانستان به اعدام نیز محکوم شده بود، در حال حاضر در قطر به‌سر می‌برد و شامل تیم گفت‌وگو کننده طالبان است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز جمعه (اول قوس) به رادیو آزادی گفته است که «حالا که انس حقانی به تازگی اینجا (قطر) آمده به چند روز استراحت ضرورت دارد، حقانی عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان است، طبعاً به عنوان عضو این تیم به کارش ادامه می‌دهد.»

هرچند طالبان مبادله اخیر زندانیان را معامله‌ای میان آمریکا و این گروه می‌خواند اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا روز گذشته در جریان مکالمه تلفنی با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، از تلاش‌های او برای رهایی دو پروفیسور دانشگاه آمریکایی ، سپاسگزاری کرد.

با این حال رهایی سه عضو شبکه حقانی آخرین تصمیم دشوار حکومت افغانستان نخواهد بود.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور در جریان نشست خبری روز جمعه همچنین گفت: «پروسه صلح برای ما یک اولویت است، ما حاضر هستیم که هر تصمیم دشواری را برای این پروسه بگیریم و این را ثابت هم کردیم.»

دکمه بازگشت به بالا