اخبار هیدرافغانستانگزارش

آگاهان: پاکستان درصدد جایگزینی داعش به جای طالبان در افغانستان است

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا، آگاهان مسایل سیاسی به این باورند که پاکستان زمینه فعالیت گروه تروریستی داعش را در منطقه مساعد کرده است و می‌خواهد این گروه را به جای طالبان در افغانستان جایگزین کند.

 اخیرا سفیر پیشین هند در کابل ادعا کرده است که اکثر جنگجویان گروه تروریستی داعش در افغانستان پاکستانی هستند و شواهدی مبنی بر حمایت ارتش پاکستان از این گروه نیز وجود دارد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که امیدواری‌ها نسبت به آغاز گفتگوهای صلح بین حکومت افغانستان و گروه طالبان روز به روز تقویت می‌شود و ممکن است پس از توافق احتمالی صلح گروه طالبان در بدنه دولت افغانستان مدغم شود.

آگاهان امور سیاسی، رشد همزمان گروه ترویستی داعش در ولایات مشرقی کشور با پیشرفت روند صلح را پروژه‌ای می‌خوانند که توسط اسلام‌آباد و کشورهای همکارش به منظور ناامن نگه‌داشتن افغانستان پس از توافق احتمالی صلح  روی دست گرفته شده است.

جاوید کوهستانی، آگاه امور نظامی در گفتگو با خبرگزاری جمهورگفت که شکی وجود ندارد که گروه داعش در ولایات مشرقی افغانستان در حال رشد است و ممکن است جنگجویان این گروه تدریجاً به شمال کشور منتقل شوند.

آقای کوهستانی افزود که شاخه خراسان گروه داعش که فعلاً در افغانستان فعالیت دارد با گروه‌های تندرو مذهبی همچون لشکر طیبه، لشکر جنگوی و احرارالاسلام در پاکستان روابط نزدیک دارد و برخی جنگجویان این گروه‌ها افزون بر شماری از جنگجویان پیشین طالبان در چوکات داعش در افغانستان می‌جنگند.

این آگاه مسایل سیاسی، احتمال جایگزینی گروه داعش به جای طالبان در افغانستان پس از توافق احتمالی صلح میان حکومت و مخالفین را تایید کرد.

همچنین رحمت‌الله بیژن‌پور آگاه سیاسی می‌گوید که رشد گروه داعش در افغانستان با افراط‌گرایی برای ناامن کردن افغانستان و منطقه رابطه‌‌ای مستحکمی دارد.

او افزود که پاکستان میدان تبارز تندروی مذهبی و تروریزم است و دست اسلام‌آباد در اجرای پروژه‌هایی از این دست با برخی کشورهای غربی در یک کاسه است.

وی، گپ و گفت‌ها مبنی بر تغییر رویکرد امنیتی پاکستان به افغانستان و احتمال همکاری اسلام‌آباد برای برقراری ثبات امنیتی و سیاسی در کابل را انکار کرده تاکید کرد که پاکستان تاکنون سیاست ایجاد تنش را در افغانستان دنبال می‌کند.

آقای بیژن‌پور نیز احتمال رشد گروه داعش در افغانستان از سوی پاکستان و همکاران غربیش را تایید کرده گفت که احتمال آنکه اسلام‌آباد پس از توافق احتمالی صلح، داعش را به حیث اپوزیسیون امنیتی دولت کابل نگه دارد روز به روزقوت می‌گیرد.

در ماه‌های اخیر بحث داعش در افغانستان روز به روز داغ‌تر می‌شود؛ مقام‌های نظامی آمریکا و روسیه از قوت گرفتن دوباره این گروه در ولایات شرقی افغانستان هشدار داده اند؛ این هشدارها با شروع دور تازه گفتگوهای صلح بین آمریکا و طالبان همزمان است.

دکمه بازگشت به بالا