اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

واکنش‌ها به گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر

کنفرانس بین‌الافغانی صلح افغانستان که دیروز هفتم جولای (۱۶ سرطان) به میزبانی آلمان و قطر در دوحه برگزار شد با واکنش‌های مختلف به همراه بود.

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی، در این نشست حدود ۶۰ چهر‌ه سیاسی، جهادی،‌ مقام‌های پیشین و شماری از مقام‌های برحال حکومت افغانستان، اعضای شورای عالی صلح، نمایندگان زنان، جوانان رسانه‌ها و جامعه مدنی شرکت دارند.

مایک پامپیو، وزیر خارجه ایالات متحده در صحفه تویترش از مذاکرات میان «نمایندگان بلندرتبه حکومت، نمایندگان طالبان، جامعه مدنی و زنان افغان» ابراز خرسندی کرده است.

او نگاشته است: «باید تمامی امریکایی‌ها خرسند باشند از اینکه افغان‌ها با هم نشسته‌اند تا کار دشوار ختم تنش و ساختن یک آینده مشترک را آغاز کنند.»

در جریان این نشست، مارکس پوتزل، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان گفت که اشتراک‌کنندگان این نشست می‌توانند از این فرصت بیشترین استفاده را بکنند.

او افزود: «هر کدام شما یک فرصت و مسئولیت بی‌مانند دارید تا راه‌هایی را دریابید که با استفاده از آن مقابله خشونت‌بار را به مناظره صلح‌آمیز مبدل کنید.»

این نشست در حالی صورت می‌گیرد که طالبان مسئولیت انفجار دیروز در ولایت غزنی را بر عهده گرفتند که ۱۲ کشته و در حدود ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت. بیشتر قربانیان این انفجار را کودکان تشکیل می‌دهند.

مارکس پوتزل، نماینده آلمان برای افغانستان در صفحه تویترش نگاشته است: «عمیقاً درباره حمله شنیع غزنی و قربانی شدن غیرنظامیان به شمول کودکان متاثرم. این کشتار بی‌انتها باید پایان یابد.»

او افزده است که به همین علت تلاش‎ها را برای یافتن یک راه‌حل به معضل افغانستان «دو برابر» کرده‌اند.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان که قرار است پس فردا مذاکرات خویش را با طالبان از سرگیرد، نیز این حمله طالبان را تقبیح کرده است.

او در صفحه تویترش نوشته است: «به صلح هیچ زمانی بیشتر از حال نیاز نبود و صلح یگانه را برای پایان بخشیدن دهشت و خشونت است.»

در حالی که گفته می‌شود یکی از اهداف نشست بین‌الافغانی مساعد کردن زمینه مذاکرات مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان است، ریاست جمهوری افغانستان حمله دیروز در ولایت غزنی را «تروریستی» عنوان کرده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوکش نوشته است: «حمله تروریستی طالبان، در نزدیکی یک مکتب خصوصی در شهر غزنی، که باعث به شهادت رسیدن شماری غیرنظامیان شده است، قابل نکوهش بوده و جنایت علیه بشریت است.»

در همین حال، صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز حمله طالبان را در حالی که تلاش‌های برای صلح جریان دارد، تقبیح کرده است.

آقای ربانی در صفحه فیسبوکش نوشته است: «تداوم حملات تروریستی پیام واضح دارد که دشمنان مردم افغانستان هیچ باوری به صلح نداشته و از هر فرصتی برای تداوم کشتار بیشتر مردم ما و ویرانی این سرزمین استفاده می‌کنند.»

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در مصاحبه با تلویزیون خصوصی طلوع گفته است: «اگر افراد ما عمداً این کار را کرده باشند، در این رابطه تحقیقات صورت گرفته و محاکمه خواهند شد.»

این در حالی است که در حملات متعدد طالبان در افغانستان صدها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند، به شمول حملات ۱۳۹۶ در مقابل شفاخانه جمهوریت و هوتل انترکانتینتال در کابل که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت.

دکمه بازگشت به بالا