اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

نهایی‌شدن فهرست هیئت مذاکره‌کننده افغانستان و احتمال توافق آمریکا با طالبان

همزمان با آغاز دور جدید سفر زلمی خلیلزاد به دوحه، حکومت افغانستان اعلام کرد که ترکیب هیئت مذاکره‌کننده حکومت با طالبان نهایی شده است.

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا، در اعلامیه‌ای که از سوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح منتشر شده، آمده است که در ترکیب این هیئت ۱۵ نفره «تنوع سیاسی، اجتماعی و قومی در نظر گرفته شده تا بتواند از سوی جمهوری اسلامی، با در نظر داشت ارزش‌ها و دستاوردهای مردم افغانستان مذاکره کند.»

اخیراً حکومت افغانستان اعلام کرد که قرار است مذاکرات مستقیم با نمایندگان طالبان «ظرف دو هفته» آغاز شود. با این حال، گروه طالبان گفته که با این هیئت به عنوان «نمایندگان حکومت افغانستان» دیدار نخواهند کرد.

هم‌زمان با این، زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با استقبال از تشکیل این هیئت، تاکید کرده است که درباره «اقدامات بعدی» نیز با دولت افغانستان به توافق رسیده‌اند.

آقای خلیلزاد با اعلام آغاز سفر جدید خود به دوحه برای گفتگو با طالبان، گفته است که اگر همه‌چیز براساس برنامه به پیش برود، توافق با طالبان نهایی خواهد شد.

او نوشته است: «اگر در دوحه، طالبان سهم خود را ایفا کنند، ما هم سهم خود را ایفا کرده و توافقنامه‌ای را که تا حالا رویش کار می‌کردیم، نهایی خواهیم کرد.»

واکنش طالبان

طالبان می‌گویند که امیدوارند در جریان ملاقاتی که قرار است در اواخر هفتۀ جاری در قطر صورت گیرد، برای ختم جنگ ۱۸ ساله با ایالات متحده به توافق برسند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به صدای امریکا گفت که مذاکره‌کنندگان طالبان سهم خویش را ایفا کرده‌اند و اکنون تصمیم به دست امریکا است که آیا می‌خواهند گام بعدی را بردارند و روند مذاکرات را تکمیل کنند یا نه.

شاهین گفته است که ممکن چین، روسیه، ملل متحد، پاکستان و ایران به عنوان تضمین‌کنندگان بین‌المللی، شاهد امضای توافقنامه میان طالبان و ایالات متحده باشند.

این در حالی است که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز دوشنبه ۲۹ جولای (۷ اسد) در واشنگتن گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده می‌خواهد روند خروج نیروها از افغانستان را پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آغاز کند.

آقای پمپیو در پاسخ به پرسشی درباره خروج نیروها تا ماه نومبر سال آینده از افغانستان گفت: «از رئیس جمهور چنین هدایت دریافت کرده‌ام.»

تلگرام | فیس‌بوک | تویتر

دکمه بازگشت به بالا