اخبار هیدراسلایدصلحگزارش

حکمتیار به طالبان: یگانه راه رسیدن به قدرت انتخابات است

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان و نامزد ریاست جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان، در جریان کنفرانس مصالحه افغانستان به میزبانی پاکستان گفت که طالبان باید این را بپذیرند که یگانه راه رسیدن به قدرت، انتخابات است.

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا، آقای حکمتیار گفت: «طالبان باید به الفاظ صریح بگویند که به انتخابات باور دارند و از طریق انتخابات برای رسیدن به قدرت، یقین دارند و تعهد می‌کنند که راه‌های دیگری را نخواهیم آزمود.»

در این کفنراس دو روزه که روز شنبه اول سرطان (۲۲ جون) در پاکستان آغاز شده است، شمار زیادی از مخالفان سیاسی حکومت افغانستان و مسئولان شورای عالی صلح اشتراک کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس درباره خروج نیروهای بین‌المللی در چوکات زمانی مشخص توافق نظر اما درباره مذاکره با گروه طالبان دیدگاه متفاوت دارند.

محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان، در این کنفرانس خواستار مذاکرات موازی با طالبان برای توافق درباره شرایط صلح شد.

آقای اتمر افزود: «در کنار مذاکرات امریکا-طالبان، پروسه موازی وجود داشته باشد که آن روندی میان طالبان و افغان‌ها است تا در مورد آینده کشور صحبت شود – در مورد آتش‌بس، توافق همه جانبه صلح، زندانیان و تعزیرات صحبت شود.»

در این کنفرانس نماینده طالبان اشتراک نکرده بودند.

این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که قرار است محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در ۲۷ جون (۶سرطان) در یک سفر رسمی به پاکستان برود.

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به پرورش، تمویل و پناه دادن به گروه‌های شورشی و تندرو متهم می‌کند، اتهاماتی که پیوسته از سوی اسلام‌آباد رد شده است.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در جریان این کنفرانس گفت که نیاز مبرم است تا فضای منفی که میان افغانستان و پاکستان وجود دارد، از بین برود. او گفت که اکنون فرصتی به میان آمده تا صلح در افغانستان تامین شود و «نباید این فرصت را از دست داد.»

دکمه بازگشت به بالا