اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

اینترنت افغانستان ارزان‌تر و پرسرعت‌تر خواهد شد

وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرده است که با امضای قرارداد خریداری اینترنت با پهنای باند (بندویت) ۲۰ گیگابیت ( GB) بر ثانیه از کشور قرقیزستان با کاهش بهای اینترنت بر سرعت آن افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، به گفته مسئولان وزارت مخابرات افغانستان اکنون اینترنت این کشور بیشتر از طریق پاکستان تأمین می‌شود و این افغانستان در پی کاهش وابستگی آن است.

اینترنت افغانستان در حال حاضر با پهنای باند مجموعی ۴۰ گیگابیت بر ثانیه از کشورهای پاکستان، ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان وارد می‌شود؛ اما بهای اینترنت در افغانستان، نسبت به برخی کشورهای منطقه ۳۰ برابر بیشتر است.

زمریالی وفا، رئیس اتحادیه خدمات اینترنت افغانستان گفته است که علت گرانی اینترنت این است که افغانستان از جمله کشورهای محصور در خشکی است و به دریا و کابل‌های دریایی راه ندارد.

او گفت که افغانستان اکنون به قشر سوم اینترنت دست‌رسی دارد و این کشور تلاش دارد تا به قشر دوم دسترسی پیدا کند تا هم سرعت اینترنت بهبود یابد و هم قیمت آن کاهش یابد.

با رشد فناوری ارتباطی، اینترنت در حال تبدیل شدن به یکی از نیازمندی‌های اساسی مردم افغانستان است. کیفیت پایین و قیمت بالای اینترنت به چالشی اساسی برای کاربران اینترنت در این کشور مبدل شده است.

اجمل عیان، رئیس شرکت دولتی افغان‌تلیکام می‌گوید، با وصل شدن افغانستان به شبکه اینترنتی قرقیزستان، اتکای افغانستان به پاکستان کمتر می‌شود.

او گفت که در گذشته نیز افغانستان از قرقیزستان اینترنت وارد می‌کرد؛ ولی اکنون این واردات به میزان پهنای باند ۲۰ گیگ افزایش یافته که دوبرابر میزان قبلی است.

بربنیاد آمار وزارت مخابرات افغانستان شمار کاربران اینترنت در این کشور به چهار میلیون نفر ‌رسیده ‌است. این وزارت برنامه دارد که تا ۵ سال آینده شمار مشترکین اینترنت را به ۱۵ میلیون نفر افزایش دهد. شرکت‌های مخابراتی افغانستان اینترنت را از طریق کیبل/کابل نوری عرضه می‌کنند. شبکه فیبر نوری افغانستان اکنون به ۲۳ ولایت رسیده است. به دلیل وجود ناامنی و نبود امکانات، گسترش آن در سراسر افغانستان زمان‌بر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا