مقامات کنسولگری افغانستان در مشهد، دیپلمات طالبان را نپذیرفتند!

به گزارش رسانه‌ها، گروه طالبان، «عبدالجبار انصار» سرکنسول حکومت پیشین در شهر مشهد را برکنار و فرد دیگری را به جای او معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری شانا، وزارت خارجه طالبان در ادامه تلاش برای گماشتن افراد خود در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان، اخیراً «مولوی نصیراحمد حقانی» معاون سفارت افغانستان در تهران – که زیرنظر این گروه فعالیت می‌کند – را به‌عنوان سرکنسول در شهر مشهد معرفی کرده است.

گفتنی است که آقای انصار، کنسول افغانستان در مشهد، از ورود دیپلمات طالبان به سرکنسولگری افغانستان در مشهد جلوگیری کرده است. منابع در وزارت خارجه طالبان می‌گویند که کار آقای انصار از ۶ جوزا به‌عنوان سرکنسول در مشهد به پایان رسیده است و امضای وی به‌عنوان سرکنسول فاقد اعتبار است.

اخیراً کنسولگری افغانستان در مشهد در اعلامیه‌ای گفته است که خدمات آن بدون توقف ادامه خواهد داشت و «اسناد مرتبه این نماینده‌گی مورد وثوق نهادهای معتبر کشور میزبان و نهادهای بین المللی قرار دارد

در اعلامیه این نمایندگی تدکید شده است: «محدودیت‌های تحمیل‌شده از سوی ریاست کنسولی کابل غیرحرفیه‌ای، خلاف قانون و فاقد اعتبار است.»

سفارت افغانستان در تهران یکی از کلیدی‌ترین و پردرآمدترین سفارت‌های افغانستان در منطقه است و باوجود حجم کثیری از مهاجرین افغانستانی در ایران، این سفارت برای طالبان دارای اهمیت ویژه است.

قابل یادآوری است که در ۷ حوت ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم انتقادات و خواست و اراده مردم افغانستان و جریان‌های سیاسی مخالف گروه طالبان، سفارت افغانستان در تهران را به گروه طالبان سپرد.