اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

امضای دو قرارداد استخراج سنگ مرمر و تراورتین

با حضور محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، دو قرارداد جداگانه استخراج سنگ مرمر ننگرهار- کنر و تروارتین ولایت پروان، میان وزارت معادن و پترولیم و شرکت نچرل ستون، قبل‌ازظهر دیروز به امضا رسید.

در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد، عنایت‌الله مومند، سرپرست وزارت معادن و پترولیم، گفت که براساس راهکار وزارت معادن و هدایت رئیس جمهور مبنی بر تبدیل شدن این وزارت از حالت مصرفی به عایداتی، قرارداد دو پروژه آماده امضا است و پروژه های دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

سرپرست وزارت معادن و ‌پترولیم گفت که پروژه سنگ مرمر در ولایت ننگرهار و کنر موقعیت دارد و ساحه اکتشافی آن ۲۷ کیلومتر مربع است همچنین ساحه اکتشافی معدن تروارتین ولایت پروان به ۶ کیلومتر مربع می‌رسد.

وی افزود که مدت اکتشاف این قراردادها سه سال در نظر گرفته شده است و قراردادی تعهد سپرده که در مدت یک سال آن را تکمیل کند. همچنین در تطبیق این پروژه‌ها برای حدود ۳۵۰ تن زمینه کار فراهم خواهد شد.

عنایت‌الله مومند و محمدآصف استانکزی قراردادهای مرمر ننگرهار-کنر و تروارتین ولایت پروان را امضا کردند.

رئیس جمهور غنی در این مراسم گفت که سرمایه‌گذاری‌های کوچک امروز نشانهٔ حرکت بزرگ است. ارزش آن در این است که سرمایه‌گذاری‌های کوچک در تمام کشورها ماشین‌های حرکت هستند و برای متشبثین متوسط و بزرگ راه را هموار می‌کنند.

رئیس جمهور از رئیس شرکت نچرل ستون برای سرمایه‌گذاری یازده میلیون دالری بر دو کارخانه پروسس سنگ‌های نیمه‌قیمتی و‌ آغاز صادرات سنگ مرمر افغانستان به بازارهای جهانی، تشکر کرد و گفت که افغانستان صدها تن مرمر به رنگ‌های مختلف دارد که از این طریق عاید وافر به دست آمده می‌تواند و این گام مهم برای رسیدن به خودکفایی است.

رئیس جمهور غنی تصریح کرد که آغوش حکومت برای همه متشبثین به‌خصوص متشبثین و سرمایه‌گذاران مبتکر و آگاه از معیارهای بازارهای جهانی، باز است. تمام مشکلات سرمایه‌گذاران به صورت اساسی حل می‌شود و بر معادن کنر، پروان و تمام ولایت‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا