اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

گفتگو با بایدن برای دوره پس از خروج نظامیان

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حالی که بیش از نیمی از نیروهایش را از افغانستان خارج کرده، قرار است روز جمعه با اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در کاخ سفید دیدار و گفتگو کند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ دولت بایدن خطوط کلی طرح خروج نیروهای نظامی از افغانستان را ترسیم کرده اما موفق به حل برخی از جزئیات آن هنوز نشده است.

بایدن در اجلاس ناتو که اخیراً در آن شرکت کرده است بارها نحوه تقویت دولت افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را زیر سوال برد اما از ارائه جزییاتی درباره حفظ زیرساخت‌های اساسی همچون سفارتخانه‌ها و هواپیماها و اعمال دوباره مقررات خشن از سوی طالبان علیه زنان و دختران خودداری کرد.

تارنمای خبری هیل به نقل از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نوشته است که این مقامات تاکید دارند اگر لازم باشد عملیات‌هایی را از خارج از افغانستان انجام خواهند داد اما جزئیات پشتیبانی از چنین عملیاتی از جمله در زمینه محل استقرار نیروها را ارائه نداده‌اند.

رهبران ناتو در نشست دوشنبه گذشته خود در بروکسل از تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان حمایت کردند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای با اعلام سفر مقامات بلندپایه افغانستان به آمریکا و دیدار با جو بایدن اعلام کرد  کشورش خود را به حمایت از مردم افغانستان از جمله زنان، دختران و اقلیت ها  از طریق راه‌حل‌های  دیپلماتیک، اقتصادی و انسانی متعهد می‌داند.

کاخ سفید تصریح کرد ایالات متحده با دولت افغانستان کار خواهد کرد تا اطمینان یابد افغانستان هرگز به پناهگاهی امن برای گروه‌های تروریستی که تهدیدی علیه ایالات متحده نیز خواهند بود، تبدیل نشود.

براساس بیانیه کاخ سفید، ایالات متحده به حمایت کامل از روند صلح در حال انجام، ادامه می‌دهد و همه طرف‌ها در افغانستان را به مشارکت معنادار در مذاکرات برای پایان دادن به درگیری‌ها تشویق می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا