اخبار هیدرافغانستاناقتصادیگزارش

گشایش نخستین کارخانه بهره‌وری بادام در ولایت دایکندی

فضل امیری، مسئول برنامه‌های موسسه آکسفام گفت: «این کارخانه به ارزش ۶٫۱ میلیون افغانی با تمام تجهیزات که شامل ماشین‌آلات پروسیس، دستگاه بادام‌شکن، پوست‌کننده مغز بادام، تهیه‌کننده مسکه و دستگاه بسته‌بندی و ضدعفونی می‌شود از پروژه (BRL)   موسسه آکسفام ساخته شده است.»

ضیا همدرد، والی دایکندی گفت: زراعت پایه و اساس انکشاف و رشد توسعه اقتصادی  یک جامعه است و اگر به تمام کشورهای متمدن بنگریم می‌بینم که پایه و اساس رشد اقتصادی و زندگی آن‌ها زراعت بوده است؛ آقای همدرد افزود: بادام  دایکندی در سطح ملی و بین‌المللی از جایگاه خوبی برخودار است و در بخش کشاورزی در ولایت دایکندی سعی تلاش خواهد کرد.

سید عبدالواحد فیروزی، رئیس زراعت دایکندی می‌گوید که ۹۰ درصد مردم دایکندی عایدات خود را از فروش بادام به‌دست می‌آورند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

به گفته رئیس زراعت دایکندی، بادام تنها محصولی است که در تمام نقاط این ولایت کشت می‌شود. به گفته وی بادام این ولایت در سطح ملی و بین‌المللی از لحاظ کفیت و افزایش تولید شهرت خاصی دارد.

کشاورزان دایکندی با ابراز خرسندی از ساخت این کارخانه، می‌گویند که در گذشته ما بادام خود را به بهای اندکی می‌فروختیم و اکنون می‌توانیم آن را با قیمت خوب بفروشیم.

دایکندی یکی از ولایت‌هایی است که ۹۰ درصد مردم آن کشاورز هستند و بادام تنها محصول پردرآمد آنان به شمار می‌رود.

گفتنی است که در این ولایت ۲۴ نوع بادام وجود دارد که بادام «ساتربای»، «شاخ بز»، «عبدالوحیدی»، «کاغذی»، «کفمل» و «سنگگ» از مشهورترین آن است.

  • محمد حسنی، خبرگزاری شانا، دایکندی
دکمه بازگشت به بالا