اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

کشته و زخمی شدن «۸۰۰ غیرنظامی» طی شش ماه در افغانستان

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ یوناما یا هیئت سازمان ملل متحد در افغانستان، دیروز پنج‌شنبه (۱۲سرطان) یافته‌های خود از وضعیت امنیتی در افغانستان را منتشر کرد.

براساس یافته‌های یوناما، در شش ماه اول سال میلادی، ۱۸مورد حمله به رهبران مذهبی، ۱۳حمله به کارمندان صحی، ۱۱حمله به کارمندان قضایی، شش حمله به فعالان جامعه مدنی، پنج حمله به نهادهای غیردولتی و سه حمله به خبرنگاران صورت گرفته است.

یوناما، مسوولیت نیمی از این حملات را به جنگجویان طالبان نسبت داده است.

این نهاد با عمدی دانستن تمام این حملات، گفته است که تداوم این چالش، باعث نگرانی سازمان ملل‌ شده است. به گفتهٔ یوناما، حملات عمدی بر غیرنظامیان، نقض جدی قوانین بین‌المللی و جنایت جنگی است.

در اعلامیه آمده است که جنگ‌های زمینی در مناطق مسکونی، سبب افزایش ۲۵ درصدی تلفات غیرنظامیان شده است و افزون بر آن، طی چند ماه اخیر، افزایش میزان انفجار ماین‌های کنارجاده‌ای نیز باعث تلفات غیرنظامیان شده است.

دیبرا لاینز، نمایندهٔ خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که اقدام خوبی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی انجام شده است.

او می‌افزاید: «من تمام طرف‌ها را ترغیب می‌کنم تا با نشان دادن تعهد خود به صلح از طریق اقدام فوری و مشخص برای محافظت از غیرنظامیان و کاهش خشونت، پایه و اساس لازم برای گفت‌وگوهای صلح را ایجاد کنند.»

به گفتهٔ نمایندهٔ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، مخربان صلح در افغانستان نمی‌خواهند به جنگ و خشونت پایان داده شود؛ تاکتیک‌هایی را که آن‌ها برای تخریب روند صلح انجام می‌دهند، مهم نیست؛ زیرا به آن‌ها اجازه داده نخواهد شد به اهداف خود برسند.

یوناما از تمام طرف‌های درگیر خواسته است تمام تلاش‌ خود را برای حفاظت از غیرنظامیان انجام دهند و از جانب دیگر، لازم است تا طرف‌های جنگ، با کاهش میزان خشونت‌ها زمینه را برای برگزاری مذاکرات مستقیم فراهم کنند.

دکمه بازگشت به بالا