اخبار هیدراسلایدافغانستانبهداشتگزارش

کابل سه هفته برای مقابله با شیوع ویروس کرونا قرنطینه می‌شود

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی؛ طبق تصمیم مقام‌های افغانستان، شهر کابل پایتخت این کشور به منظور مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا به مدت سه هفته قرنطینه می‌شود.

تمام دکان‌ها به‌استثنای فروشگاه‌هایی که مواد اولیه موردنیاز مردم را ارائه می‌کنند بسته می‌شوند و همچنین رستورانت‌ها تنها به هدف انتقال غذا به مردم فعالیت خواهند کرد.

گشت‌وگزار بس‌ها و موترهای شهری که بیشتر از چهار نفر انتقال می‌دهند در شهر کابل متوقف می‌شود.

همچنین دولت افغانستان دستور داده است تا کشتارگاه‌ها به بیرون از شهر انتقال یابد و نیز مکان‌های پرتجمع مانند زیارتگاه‌ها، تفریحگاه‌ها، حمام‌ها، مدارس، مکاتب و مؤسسات تحصیلی تعطیل شود.

از کابل به ولایت‌ها و از ولایت‌ها به کابل کسی حق سفر ندارد و همچنین تمام ادارات دولتی برای سه هفته در شهر کابل و ولسوالی‌های آن تعطیل شدند.

یعقوب حیدری، والی کابل که این قیودات را در نشست خبری روز جمعه گفت: «تعطیل تمام ادارات دولتی در شهر کابل و ولسوالی‌های این ولایت، به‌استثنای وزارت صحت عامه، منسوبین قوای مسلح و نظر به لزوم‌دید رهبری وزارت خانه‌ها و اداراتی که به فعالیت‌شان نیاز مبرم می‌رود برای حداقل سه هفته مطابق طرزالعملی که از طرف کمیسیون اصلاحات اداری ارائه گردیده، رخصت می‌باشد.»

نهادهای صحی، دواخانه‌ها، ادارات امنیتی، بخش تنظیف شاروالی و اداره مبارزه با ویروس کرونا، بانک‌ها و صرافی‌ها با در نظرداشت تدابیر وقایوی، از قیودات وضع شده مستثنی خوانده شده است.

براساس فیصله حکومت افغانستان، مردم در شهر کابل تنها می‌توانند برای دریافت خدمات صحی، امنیتی، مواد اولیه و کمک به دیگران از خانه‌هایشان بیرون شوند.

در همین حال مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله افغانستان می‌گوید، اگر مردم خلاف قیودات وضع شده عمل کنند، پولیس با آن‌ها برخورد قانونی خواهد کرد.

او گفت: «ما از مردم تقاضا داریم که در صورت نداشتن دلایل موجه در خانه‌های خود بمانند تا به صحت خود و دیگران ضرر نرسانند، اما در مواردی که اشخاص و افرادش معلوم است هر کس که خلاف این قیودات عمل کند در برابرشان اقدامات قانونی صورت می‌گیرد.»

پیش‌ازاین قیودات مشابهی در مراکز ولایت‌های هرات، فراه و نیمروز نیز وضع شده بود.

گسترش ویروس کرونا بسیاری از کشورهای جهان را آلوده کرده است و در افغانستان هم تا حال ۹۴ واقعه مثبت به ثبت رسیده که چهار واقعه آن در کابل می‌باشد.

به گفته وزیر صحت عامه افغانستان اگر مردم هشدارها، توصیه‌ها و قیودات را جدی نگیرند ممکن بیش از ۲۵ میلیون شهروند این کشور به ویروس کرونا مبتلا شوند.

فیروزالدین فیروز در نشست خبری روز جمعه گفت، اگر توصیه‌ها و قیودات عملی شود ممکن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به‌مراتب کمتر باشد.

او اما هشدار داد که در صورت عدم توجه مردم، ممکن بیش از ۱۱۰ هزار تن به اثر آلودگی به ویروس کرونا در افغانستان جان دهند.

تاکنون طبق آمارهای دولتی ۹۵ نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که چهار نفر از افراد آلوده در کابل هستند. طبق این آمارها تاکنون چهار نفر نیز بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این کشور جان باخته‌اند که سه نفر از آنها در هرات بوده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا