اخبار هیدراسلایدبین‌المللیگزارش

چین قرارداد تسلیحاتی آمریکا و تایوان را با رزمایش نظامی پاسخ داد

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فارس، چند روز بعد از اعلام قرارداد تسلیحاتی تازه تایوان و واشنگتن، «ارتش آزادی‌بخش خلق» چین اعلام کرد، رزمایشی هوایی و دریایی را طی چند روز اخیر در دریای جنوبی چین برگزار کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این وزارتخانه در بیانیه روز یک‌شنبه خود آورد: «این رزمایش‌ها طبق روال عادی و مطابق با برنامه‌‌های سالانه ارتش برگزار شد».

این رزمایش در حالی انجام شد که روز سه‌شنبه هفته گذشته آمریکا قرارداد ۲.۲ میلیارد دلاری فروش تانک به تایوان را تأیید کرد. روز جمعه دولت چین در پاسخ به این اقدام اعلام کرد واشنگتن مورد تحریم چین قرار خواهد گرفت زیرا با عقد این قرارداد به حق حاکمیت و امنیت ملی چین لطمه زده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، نقض جدی قوانین بین‌الملل و اصول اساسی هماهنگ‌کننده روابط بین‌المللی است».

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در همین روز ضمن هشدار شدید به آمریکا از این کشور خواست از قراردادهای فروش تسلیحات به تایوان خودداری کند. وی تاکید کرد که این اقدام واشنگتن بازی با آتش است.

«سای اینگ ون» رئیس‌‌جمهور تایوان روز جمعه وارد آمریکا، اولین مقصد سفرش به کشورهای حوزه کارائیب شد. او در نیویورک از آنچه تأمین امنیت تنگه تایوان توسط نیروهای آمریکایی خواند، تشکر کرد.

با اینکه چین کل آب‌های راهبردی دریای جنوب چین را تحت حاکمیت خود می‌داند اما ناوهای آمریکایی بارها به بهانه آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی وارد این محدوده شده‌اند. 

چین، تایوان را یکی از استان‌های جداشده خود می‌داند که ترجیح می‌دهد بدون درگیری به این کشور بازگردد. اما پکن تهدید کرده ممکن است گزینه «زور» را نیز در این راستا در نظر بگیرد.

اخیراً روابط چین و آمریکا در خصوص اقدام ترامپ در تعیین تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری برای کالاهای وارداتی چین و همچنین مداخله واشنگتن در امور داخلی هنگ‌کنگ و دامن زدن به سیاست‌های جدایی‌طلبانه تایوان، تیره و تار شده است.

دکمه بازگشت به بالا