اخبار هیدرافغانستانصلحگزارش

پیام‌های عیدی سیاست‌مداران زیر سایه‌ صلح با طالبان

رئیس‌ جمهور غنی: تصمیم درباره صلح، توسط مردم افغانستان پس از برگزاری انتخابات، گرفته خواهد شد.

مشاور امنیت ملی کشور ابراز امیدواری می‌کند که عید بعدی متفاوت از سال روان، در فضای صلح‌آمیز جشن گرفته شود. هم‌زمان، سفیر آمریکا در کابل در پیامی به مناسبت عید قربان، می‌گوید که پس از سال‌ها جنگ، هم‌اکنون پیشرفت واقعی برای برقراری صلح در افغانستان به دست آمده است. از سویی، شماری از نامزدان ریاست‌ جمهوری هم بر افزایش‌ تلاش‌ها برای برقراری صلح فراگیر تاکید می‌کنند. نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، ضمن تبریکی فرارسیدن عید قربان، ابراز امیدواری می‌کند که مردم افغانستان، این عید را در سایه‌ صلح، آرامی و شادی تجلیل کنند. سفارت‌های برتانیا، فرانسه و ایتالیا نیز ضمن تبریکی عید به مردم افغانستان، یک عید پر از سرور و شادی برای مردم افانستان آرزو کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شانا به قل از تلویزیون یک، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی امیدوار است که عید بعدی به صورت متفاوت در فضای صلح‌آمیز گرامی داشته شود.

آقای محب همچنین تاکید می‌کند که هم‌اکنون نیروهای امنیتی در سراسر کشور دور از خانواده‌های‌شان برای تامین امنیت مردم تلاش می‌کنند و شهروندان کشور هم باید با سرزدن با خانواده‌های آنان و قربانیان نیروهای امنیتی نگذارند که این خانواده‌ها احساس تنهایی کنند.

هم‌زمان، جان بس، سفیر آمریکا در کابل در پیامی به مناسبت عید قربان، گفته است: «پس از چندین سال جنگ در افغانستان، حالا ما چشم‌انداز پیشرفت واقعی برای دستیابی به توافقی را می بینم که صلح را خواهد آورد. عید یادآور خاصیت مشترک همه‌ ما یعنی انسانیت است و همچنین مسئولیت ما برای کمک به یک دیگر را یاد آوری می‌کند تا در هر زمان و هر جا که بتوانیم به‌یک دیگر کمک کنیم.»

هالی هولز، همسر سفیر آمریکا در کابل نیز عید قربان را زمان خاصی عنوان کرده افزوده است که مسلمانان در سراسر جهان در این عید از اهمیت فداکاری و جان‌نثاری یاد می‌کنند. خانم هولز افزود: «عید همچنین فرصتی برای امور خیریه و کمک‌رسانی به نیازمندان است.»

از سویی، شماری از نامزدان ریاست‌ جمهوری هم بر افزایش‌ تلاش‌ها برای برقراری صلح فراگیر تاکید می‌کنند. رحمت‌الله نبیل می‌گوید با وجود ناملایمات کنونی، باید به آینده افغانستان امیدوار بود.

حنیف اتمر، دیگر نامزد ریاست‌ جمهوری هم که در این روزها دست از پیکارهای انتخاباتی کشیده و گفته می‌شود تیم انتخاباتی‌اش فروپاشیده است؛ می‌گوید هم‌اکنون مردم افغانستان برای برقراری صلح لحظه شماری می‌کنند.

عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت که اختلاف او با محمدحنیف اتمر دلیل اصلی توقف کارزارهای انتخاباتی تیم صلح و اعتدال گفته می‌شود؛ اما می‌گوید که تعلیق کارزارها به معنای فروپاشی این تیم نیست.

یوناما و شماری از سفارت‌های کشورهای اروپایی در افغانستان هم آرزو کرده‌اند که مردم افغانستان همانند دیگر کشورها، این عید را در سایه‌ی شادی و آرامش بگذرانند.

تادامیچی یاماماتو، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان در اعلامیه‌‌ای، ابراز امیدواری کرده است که تمام شهروندان افغانستان بتوانند این عید را در سایه‌ صلح و آرامش، به دور از هرگونه ترس و خشنونت، تجلیل کنند.

الیسون بلیک، سفیر بریتانیا هم ضمن تبریکی عید به تمام شهروندان افغانستان، گفت: «مانند سایر دوستان افغانستان، من آرزو می‌کنم که در آستانه عید سعید اضحی و پس از آن، خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد. مردم افغانستان در چهل سال جنگ، رنج‌های زیادی را متقبل شده‌اند و ما به این باوریم که در حال حاضر فرصت آن مهیا شده تا به این رنج‌ها از طریق یک حل و فصل سیاسی دوام‌دار و همه‌شمول خاتمه داده شود.»

سفیران کانادا و فرانسه نیز، عید قربان را از مقدس‌ترین مناسبت‌ها در تقویم مسلمانان خوانده و عید را برای مردم تبریک گفته و تاکید کرده‌اند که مردم افغانستان سزاوار صلح و آرامش‌ هستند.

دیوید میتکاف، سفیر کانادا در افغانستان نیز در این مورد گفت: «به نمایندگی از تمام مردم کانادا و همکارانم اینجا در کابل، من به تمام خانواده‌های افغانستان، یک عید پر از خوشی، صلح‌آمیز و سعادت آرزو می‌کنم. عیدتان مبارک.»

عید قربان امسال همزمان شده است با امیدواری‌ها برای دست یافتن به توافق صلح، آرزویی که بیش از چهار دهه است شهروندان کشور برای دست یافتن به آن، لحظه شماری می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا