اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

هشدار رئیس جمهور به طالبان: اجازه نمی‌دهیم با سوء‌استفاده از روند صلح به قدرت برسید

به گزارش شانا به نقل از فارس، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد که در داووس سوئیس برگزار شد، گفت در صورتی که گروه طالبان دست از خشونت نکشد، مردم و حکومت افغانستان نمی‌گذارند که این گروه با سوءاستفاده از روند صلح به قدرت برسد.

وی افزود: اگر طالبان آماده هستند که به خشونت‌ها پایان دهند، در این صورت جامعه‌ افغانستان آماده پذیرش آنان است. غنی تاکید کرد: «در صورتی که این گروه روند صلح با آمریکا را وسیله‌ای برای رسیدن به قدرت در افغانستان معنا کند، ما هرگز اجازه‌ آن را نخواهیم داد.»

وی ادامه داد: «اعضای طالبان از جنگ خسته‌اند و می‌خواهند جنگ متوقف شود، اما برعکس سران این گروه در دوحه‌ قطر هر کدام چهار تا پنج همسر گرفته‌اند و از زندگی لذت می‌برند.»

به‌ گفته‌ او، هر کدام این رهبران طالبان هم‌اکنون تبدیل به سرمایه‌گذاران شده‌اند. غنی در این نشست در پاسخ به سوالی که چرا حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان از او درباره صلح انتقاد می‌کنند، گفت آن‌ها کاری در مورد استقرار صلح نمی‌توانند بکنند، به‌همین علت انتقاد می‌کنند.

غنی افزود: «(آنان) دست‌شان به انگور نمی‌رسد، می‌گویند انگور ترش است. آیا رئیس جمهور کرزی توانست به آتش‌بس با طالبان دست یابد؟ نه. من توانستم. آیا او پیشنهاد مذاکرات بی‌قید و شرط به طالبان داد، نه. من دادم.»

وی افزود: «من برنامه‌ای برای صلح دارم و روی آن با مردم افغانستان کار می‌کنم، اما حامد کرزی و عبدالله عبدالله برنامه‌ای برای مذاکره با طالبان و استقرار صلح  ندارند. لطفا به من یک صفحه نشان دهید که یکی از این آقایان در مورد آینده‌ آفغانستان نوشته باشند.»

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: آقای کرزی به‌ علت اقدام ‌نکردن درباره استقرار صلح در کشور در سه سال اولی که طالبان آرام بودند، به مردم افغانستان باید جواب دهد.

پیش از این حامد کرزی بارها حکومت افغانستان را مانع استقرار صلح در کشور و مذاکره‌ بین‌الافغانی خوانده بود. عبدالله عبدالله نیز در آخرین اظهاراتش روز دوشنبه (۳۰ جدی) با انتقاد از تصامیم رئیس جمهور کشور گفته بود که صلح خواست جمعی مردم افغانستان است و وزارت دولت در امور صلح نمی‌تواند به تنهایی کار صلح را در کشور به پیش ببرد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیشتر گروه طالبان اعلام کرده بود مذاکرات این گروه با هیئت آمریکایی درباره صلح افغانستان در قطر از سر گرفته شده است.

این گروه گفته است که هم‌اکنون گفت‌وگوها درباره امضای توافق‌نامه‌ صلح و مراسم آن میان دو طرف جریان دارد.

دکمه بازگشت به بالا