اخبار هیدراسلایدافغانستانشهروندانگزارش

هشتاد هزار اسلحه بدون مجوز در کابل

 پلیس کابل اعلام کرده است که بیش از هشتاد هزار قبضه سلاح سبک و نیمه‌سنگین توسط اشخاص و به صورت شخصی در سطح شهر کابل نگهداری می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا، سید محمد روشندل، فرمانده پلیس کابل در کارگاه «تحلیل جرایم» در مقر فرماندهی پلیس کابل گفت که این روند بر تامین امنیت در پایتخت افغانستان تاثیر منفی داشته است؛ ولی نیروهای امنیتی روند جمع‌آوری این سلاح‌ها را آغاز کرده‌اند.

به گفته فرمانده پلیس کابل، بخشی از این سلاح‌ها توسط اداره‌های مختلف در گذشته توزیع شده و پلیس اطلاعات آن را در اختیار دارد. او مدعی شد که از این اسلحه‌ها برای «مقاصد بد» استفاده می‌شود و پلیس آن‌ها را جمع‌آوری خواهد کرد.

او گفت پلیس شماری از سرگروه‌های مسلح را که در «ناامنی و اخاذی» در شهر کابل دست دارند، بازداشت کرده ‌است.

افزایش جرایم در شهر کابل در این روزها به دغدغه اصلی شهروندان این شهر تبدیل شده است و همه روزه جان و مال ساکنان پایتخت توسط مجرمان به خطر می‌افتد. عبور و مرور کاروان‌های مسلح در سطح شهر، با لباس نظامی برای شهروندان کابل عادی شده است.

شماری از این افراد مسلح، محافظان شخصی بازرگانان، نمایندگان مجلس، افراد با نفوذ محلی، وزیران و چهره‌های سیاسی هستند.

یک عضو مجلس نمایندگان که نخواست از او نام برده شود به بی‌بی‌سی گفته است که بیش از صد نماینده دور قبلی مجلس نمایندگان افغانستان سلاح و مهماتی را که در زمان نمایندگی‌اش از دولت گرفته بودند، دوباره به دولت تحویل نداده‌اند.

زمانی می‌توان از وجود سلاح در شهر کابل پی‌ برد که تیم‌های ورزشی افغانستان در مسابقه‌های بین‌المللی به موفقیت دست می‌یابند. چندی قبل به مناسبت پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان مقابل پاکستان، فضای شهر کابل به دلیل شلیک شادیانه روشن شده بود.

چند سال قبل که تیم ملی فوتبال افغانستان قهرمان جنوب آسیا شد نیز کابل شاهد رویداد مشابه بود. این نوع شلیک شادیانه بارها سبب ترس و وحشت مردم شده و از سوی دیگر از پلیس به دلیل تامین نکردن امنیت انتقاد شده ‌است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در سفر (۲۶ حوت) سال گذشته به امارات متحده عربی گفته بود که به وزارت خانه‌های امنیتی دستور داده تا افراد مسلح غیر مسئول کابل را در سه ماه آینده خلع سلاح کنند.

آقای غنی این موضوع را در دیدار با بازرگانان افغانستان در امارات بیان کرد و افزود با این کار تهدیدات امنیتی کابل رفع خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا