اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

مشکلِ در سرور گردآوری معلومات بایومتریک، نگران‌کننده نیست

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی؛ به گفته اعضای کمیسیون انتخابات، مشکلِ در سرور گردآوری معلومات بایومتریک، نگران‌کننده نیست و تا اخیر روز پنج‌شنبه مرفوع خواهد شد.

در همین حال برخی ناظران تیم‌های انتخاباتی نیز از مشکلات به‌میان‌آمده در سرور، ابراز نگرانی می‌کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، مشکلات به‌میان‌آمده در «دیتا سرور» کمیسیون جدی نیست و به‌زودی حل خواهد شد.

محمدحنیف دانشیار از کمیشنران این ‌کمیسیون روز امروز به خبرنگاران در کابل گفت: «دو تن از انجینران کمپنی «دارملوگ» به کابل آمده و تا پایان روز پنج‌شنبه مشکل به‌میان‌آمده را حل خواهند کرد.»

او افزود: «مشکل جدی وجود نداشت، صرف سرعت انتقال دیتا به سرور بود که آن هم دلیل‌اش احتیاط بسیار ما به خاطر امنیت سرور بود تا حملات سایبری صورت نگیرد، دو نفر از متخصصین از جرمنی آمده‌اند، از شب تا حال کار کرده‌اند، ممکن چند ساعت دیگر نتیجه آن را به ما بیاورند تا اطمینان ما حاصل شود که سرور مورد حمله قرار نگیرد.»

پس از انتقال معلومات دستگاه‌های بایومتریک به سرور، کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که از این طریق رای‌های غیربایومتریک جدا‌سازی خواهد شد.

با این حال برخی ناظران دسته‌های انتخاباتی از مشکلات به وجود آمده در «سرور» ابراز نگرانی می‌کنند.

داوود سلطان‌زوی، ناظر تیم انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمد اشرف غنی به رادیو آزادی می‌گوید، اگر مشکل به‌میان‌آمده هرچه زودتر حل نشود، نتیجه قابل نگرانی خواهد بود.

او افزود: «مشکل پیش‌آمده در کمیسیون برای ما قابل نگرانی است، ما به عنوان یک تیم قوی خواهان حل فوری این مشکل هستیم، از کمپنی دارملوگ می‌خواهیم تا در این باره زودتر برای ما معلومات دهد، اگر این مشکل حل نشود بدون شک که نتیجه برای ما قابل نگرانی است.»

از سویی هم محمدیونس نواندیش، ناظر تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری دکتر عبدالله عبدالله می‌گوید، در شرایط حساس، کمیسیون باید تدابیر پیشگیرانه را روی دست داشته باشد.

کارشناسان تکنولوژی معلوماتی در این باره می‌گویند، در شرایط فعلی تهدید دسترسی به دیتا سرور کمیسیون انتخابات وجود دارد و باید کمیسیون در این باره تدابیر جدی امنیتی را روی دست گیرد.

دکمه بازگشت به بالا