اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیانتخاباتبین‌المللیتحلیلجوانانحوادثسیاسی

نشست آمریکا، چین و روسیه؛ نیروهای خارجی مسئولانه و منظم از افغانستان خارج شوند

به گزارش شانا نیوز به نقل از بی‌بی‌سی فارسی نمایندگان روسیه، چین و آمریکا در نشستی سه جانبه در مسکو خواستار خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان در چارچوب روند صلح این کشور شدند.

در این نشست سه‌جانبه، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، دنگ ژیان، نماینده ویژه چین و ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان وضعیت این کشور و روند صلح افغانستان را بررسی کردند.

در بیانیه‌ای منتشر شده از سوی وزارت خارجه روسیه آمده که نمایندگان هر سه کشور بر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان تاکید کردند و از نیروهای خارجی در افغانستان خواستند تا به صورت مسئولانه و منظم در چارچوب برنامه صلح افغانستان از این کشور خارج شوند.

دراین بیانیه همچنین آمده که هر سه کشور از یک روند همه‌جانبه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کنند.

این کشورها با اعلام حمایت از برگزاری نشست بین‌الافغانی دوحه، از گروه طالبان خواسته‌اند تا در گفت‌وگوهای صلح با هیئت افغانستانی که شامل نمایندگان دولت افغانستان است، شرکت کند.

نمایندگان هر سه کشور از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته‌اند تا روی گام‌های فوری برای کاهش خشونت توافق کنند و گفته‌اند که می‌دانند آتش‌بس خواسته اصلی مردم افغانستان است.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات مستقیم میان آمریکا و گروه طالبان در قطر در جریان است و اخیراً نشست برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که قرار بود در آن نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر دیدار کنند، لغو شد.

دولت افغانستان که یک فهرست ۲۵۰ نفره را برای این گفت‌وگوها معرفی کرده بود، اعلام کرد که این نشست را دولت قطر لغو کرده، در حالی‌که مرکز مطالعات بشری و منازعات انستیتوی دوحه که میزبانی این نشست را به عهده داشت، گفت که طرف‌ها نتوانستند روی فهرست شرکت‌کنندگان توافق کنند.

دکمه بازگشت به بالا