اسلایدافغانستانسیاسیگزارش

حامد کرزی: برگزاری جرگه مشورتی صلح را به سود مردم نمی‌دانم

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با صدور اعلامیه‌ای گفته است که در شرایط کنونی برگزاری جرگه مشورتی صلح را به سود مردم نمی‌داند.
متن این اعلامیه به شرح زیر است:

در تاریخ سرزمین ما هر باری که کشور عزیز ما با مشکل بزرگ ملی روبرو شده است، مردم ما با مشارکت در جرگه‌ها صدای واحدی را برای برون‌رفت از بحران و حل مشکل و همچنین اتخاذ تصامیم بزرگ، بلند کرده‌اند.

من به عنوان یک شهروند همواره از رسیدن به اجماع ملی از طریق جرگه‌های عنعنوی و مشورتی تأکید داشته‌ام اما برگزاری جرگه مشورتی صلح را که قرار است از سوی حکومت در هفته جاری برگزار شود، در شرایط کنونی به دلایل ذیل به سود مردم و به مثابه یک راه رسیدن به اجماع بزرگ ملی نمی‌دانم:

۱. جرگه‌ها در طول تاریخ آغاز و انجام با اجماع داشته‌اند ولی برگزاری جرگه مشورتی پیش‌رو با اجماع آغاز نشد. علاوه بر اینکه در مورد برگزاری جرگه مشورتی صلح در داخل حکومت وحدت ملی توافق نظر وجود ندارد، اکثریت بزرگ نیروهای سیاسی، بزرگان مردم، علمای کرام دین و فعالان سیاسی و مدنی نیز در مورد اهداف و زمان برگزاری این جرگه ابراز نگرانی کرده‌اند.

۲. جرگه صلح باید به فراهم آوری فضای اعتماد و زمینه‌سازی برای صلح در کشور ما کمک کند، نه برعکس آن. برگزاری این جرگه در حالی که تحریک اسلامی طالبان با آن مخالفند، به ایجاد فضای اعتماد برای ادامه مذاکرات و گفتگوهای صلح کمک نخواهد کرد.

۳. من به تاریخ ۱۸ میزان سال ۱۳۹۶ ذریعه ارسال نامه به جلالتمآب محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور برگزاری لویه جرگه عنعنوی را به منظور ایجاد هم آهنگی ملی و کوشش جدی برای تأمین صلح سرتاسری و دایمی در کشور پیشنهاد کرده بودم. در آن زمان هنوز گفتگوهای صلح آغاز نشده بود اما امروز با آغاز گفتگوهای صلح و گذشت چندین ماه از این گفتگوها، پروسه صلح افغانستان به پیشرفت‌هایی رسیده است که باید با مشارکت حکومت افغانستان تقویت شود.

مذاکرات میان تحریک اسلامی طالبان و هیئت شورای عالی صلح در ماه نوامبر سال گذشته در مسکو، مذاکرات بین‌الافغانی در فبروری سال روان در مسکو، برگزاری چندین دور مذاکره میان تحریک اسلامی طالبان و ایالات متحده امریکا و مذاکرات سه جانبه میان ایالات متحده امریکا، فدراتیف روسیه و جمهوری چین در واشنگتن و همچنان دو روز قبل در مسکو و توافق نظرشان در مورد صلح افغانستان بیانگر پیشرفت‌ها در روند مذاکرات صلح است.

منفعت ملی و نیاز حیاتی به صلح در کشور ایجاب می‌کند که مذاکرات صلح به سرعت هر چه بیشتر به پیش برده شود تا مردم افغانستان از تلفات اعظیم فرزندانشان که روزانه با آن مواجه‌اند نجات یابند.

ترس از این است که خدا ناخواسته برگزاری جرگه مشورتی در نظر گرفته شده باعث معطلی و یا کندی روند جاری صلح شود. بهتر خواهد بود که لویه جرگه بعد از انجام مذاکرات صلح و یا حصول توافقات مطلوب از این روند برگزار شود تا نمایندگان مردم افغانستان بر توافقات حاصله از این مذاکرات مهر تائید بگذارند.

با در نظرداشت این واقعیت‌ها به جلالتمآب محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان پیشنهاد می‌کنم تا برگزاری این جرگه را به منظور جلوگیری از تاثیرات احتمالی منفی آن بر فضای گفتگوهای جاری صلح به تأخیر بیندازند.

از تمام هموطنان عزیز که برای شرکت در لویه جرگه مشورتی صلح دعوت شده‌اند قدردانی کرده آرزومندم تا به زودترین فرصت در لویه جرگه‌ای دور هم جمع شویم که ما مردم افغانستان از هر گوشه و کنار کشور باهم بر توافقات مذاکرات صلح مهر تائید بگذاریم و در روشنایی صلح برای آبادی و ترقی کشور عزیزمان همصدا و همگام شویم.

دکمه بازگشت به بالا