اجتماعیاخبار هیدربین‌المللیگزارش

نرخ زادوولد در ژاپن برای نخستین بار به زیر ۹۰۰ هزار نوزاد رسید

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ وزارت امور اجتماعی ژاپن با اعلام این خبر روز سه‌شنبه تصریح کرد که طی سال جاری میلادی کمتر از ۹۰۰ هزار نوزاد در این کشور متولد شده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته ۵.۹ درصد کاهش داشته است.

میزان مرگ‌ومیر در ژاپن در مقابل طی سال جاری ۵۱۲ هزار مورد بیش از زادوولد بوده و برای نخستین بار است که این میزان از مرز ۵۰۰ هزار نفر عبور می‌کند. رقم دقیق زادوولد در ژاپن ۸۶۴ هزار نفر گزارش شده است.

کاهش تاریخی شمار نوزادانی که سال ۲۰۱۹ به دنیا آمدند بار دیگر حکایت از مشکلات عمده ناشی از پیری جمعیت و نرخ پایین زادوولد در کشور آفتاب تابان دارد.

در این کشور که میانگین سنی جمعیت بسیار بالا است افراد ۶۵ ساله حدود سی درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؛ مسئله‌ای که می‌تواند آثار مخربی بر هزینه‌های بخش بهداشت و نیز بازنشستگی به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر به گفته یک مسئول وزارت مأمور به ارائه آمارهای ملی کاهش تاریخی نرخ زادوولد در سال جاری میلادی با کاهش شمار زنان ۲۵ تا ۳۹ ساله در ژاپن نیز ارتباط داشته است.

از دیگر علل کاهش نرخ زادوولد می‌توان به شمار بالای افراد مجرد در این کشور اشاره کرد. بر اساس آمار ارائه شده از هر سه فرد ژاپنی ۱۸ تا ۳۴ سال دو نفر مجرد هستند.

تولد نوزادان خارج از ازدواج نیز با توجه به ریشه‌های سنتی و فرهنگی حاکم بر جامعه ژاپن جایگاه مناسبی در این کشور ندارد و در میان اغلب خانواده‌ها امری نامطلوب تلقی می‌شود.

هزینه بالای زندگی به‌خصوص برای قشر جوان نیز از دیگر عوامل پایین بودن نرخ زادوولد در ژاپن عنوان شده است. از همین رو زوج‌های جوان به دلایل مالی و هزینه‌هایی که تولد نوزاد به همراه دارد به‌سختی تن به بچه‌دار شدن می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا