اجتماعیاخبار هیدراسلایدعکسگزارش

ممنوعه‌ترین منطقه جهان کجاست؟!

آیا تابه‌حال اسم کوه آتوس را شنیده‌اید؟ اغلب مسلمانان با نام این کوه و منطقه اطراف آن بیگانه هستند، اما بسیاری از پیروان آیین مسیحیت و بخصوص ارتودکس‌ها کاملاً با آن آشنایی دارند و در فرازونشیب رفع ممنوعیت‌های این منطقه قرار گرفته‌اند. فرازونشیب که هرگز رنگ موفقیت را ندید و همچنان از آن به‌عنوان ممنوعه‌ترین منطقه جهان نام برده می‌شود. اکنون که با خواندن این جملات مرموز کنجکاو شده‌اید بدانید کوه آتوس کجاست و چرا یک مکان ممنوعه قلمداد می‌شود بهتر است با ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

کوه آتوس کجاست؟

کوه آتوس در یک شبه‌جزیره واقع شده است که در شمال یونان قرار دارد. هرچند تقسیم‌بندی مرزهای جغرافیایی و نظام سیاسی یونان این شبه‌جزیره را در قلمرو این کشور قرار داده است و حتی آن را جزئی از اتحادیه اروپا می‌شناسند، اما افرادی که مقیم این منطقه هستند شبه‌جزیره را کاملاً خودمختار دانسته و عقیده دارند تحت سیطره هیچ حکومتی قرار ندارند. این شبه‌جزیره هالکیدیکی نام داشته و در پهنه دریای اژه واقع شده است.

آشنایی با کوه مقدس آتوس

تاریخ پیدایش کوه آتوس به‌عنوان مهم‌ترین رکن طبیعی هالکیدیکی به سال ۸۰۰ میلادی و دوره بیزانس بازمی‌گردد. درواقع زمانی که از کوه مقدس آتوس سخن به میان می‌آید تمام جزیره را باید در نظر گرفت؛ چرا که امروزه شبه‌جزیره هالکیدیکی را با نام کوه مقدس آتوس می‌شناسند. این شبه‌جزیره تنها یک استان/ ولایت دارد که مقدونیه نام داشته و شهر کاریا نیز به‌عنوان تنها شهر آن، پایتخت هالکیدیکی است. این کوه بیش از هزار سال است که امن‌ترین مامن جهان برای راهبان مسیحی است نجواهای نیایش گونه راهبان ارتودکس به گوش می‌رسد.

مشخصات و ویژگی‌های کوه آتوس

دامنه‌های کوه آتوس باعث شده است تا سراسر شبه‌جزیره به نوعی دارای کوچه‌ها و خیابان‌های شیب‌دار باشد. پوشش گیاهی این منطقه تقریباً متراکم بوده و آب‌وهوای مدیترانه‌ای در تمامی فضای آن جریان دارد. در سراسر این منطقه ممنوعه می‌توان شاهد صومعه‌هایی بود که تنها راهبان پیرو ارتودکس در آن‌ها رفت‌وآمد می‌کنند. سراسر جزیره صرفاً راهبانی با ریش‌های بلند و رداهای سیاه‌وسفید مشاهده می‌شود که لباس و پوشش آن‌ها یادآور مرگ و فانی بودن انسان است. کشاورزی و دامداری مهم‌ترین پیشه راهبانی است که دست از تمام لذات دنیوی شسته و با هدف نزدیک‌تر شدن به خداوند راهی این مکان مقدس شده‌اند.

باغداری و صید ماهی نیز در زمره اموری هستند که باعث شده‌اند نیاز راهبان به جهان خارج از شبه‌جزیره از بین برود چرا که ورود هر نوع کالایی به داخل شبه‌جزیره ممنوع است.

ورود زنان به کوه آتوس ممنوع است!

بعد از مریم مقدس هیچ زنی اجازه ورود به شبه‌جزیره هالکیدکی و کوه آتوس را نداشته است. ورود جنس مؤنث اعم از انسان یا حیوان به جزیره ممنوع است. راهبان منطقه می‌گویند زنان مهم‌ترین عامل آلودگی مردان به گناه هستند و باید از آن‌ها دوری کرد. هم‌اکنون به‌جز پرندگانی که به‌صورت دوره‌ای از شبه‌جزیره می‌گذرند یا حشراتی که امکان تفکیک آن‌ها وجود ندارد هیچ موجود مونثی در این مکان یافت نمی‌شود. حتی بسیاری از مردان نیز اجازه ورود به این جزیره را ندارند مگر اینکه از قوانین خاصی پیروی کنند. به‌عنوان‌مثال باید رداهای سیاه‌وسفید بپوشند و ریش‌های مصنوعی بگذارند تا همانند یک راهب جلوه کنند. در مدت‌زمان حضور در جزیره نیز باید از خنده، تمسخر و لطیفه‌گویی پرهیز کرده و نظم عمومی این مکان را حفظ کنند. زنان نیز می‌توانند صرفاً از طریق قایق و از فاصله دور طبیعت جزیره و صومعه‌ها را مشاهده کنند.

هزینه بازدید از کوه آتوس

هزینه ورود به شبه‌جزیره هالکیدیکی و بازدید از کوه آتوس شاید قدری گران به نظر برسد، اما در این منطقه می‌توانید یکی از متفاوت‌ترین مکان‌های جهان را مشاهده کنید. برای خرید بلیط باید ۳۰ دلار بپردازید که نسبت به وسعت جزیره بسیار اندک است، هرچند نسبت به هزینه سایر جاذبه‌های گردشگری که جنبه طبیعی دارند گران‌تر به نظر می‌رسد.

دکمه بازگشت به بالا