اخبار هیدربین‌المللیعلم و فناوریگزارش

مغز انسان در خواب خاطرات زمان بیداری را بازپخش می‌کند

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ دانشمندان با زیرنظر گرفتن فعالیت ذهن در زمان خواب مشاهده کردند که مغز الگوهای نورونی یکسانی با زمان رخدادهای روز بازتولید می‌کند. امری که اصطلاحاً «بازپخش آفلاین» شناخته می‌شود.

این پالس‌های نورونی با هدف انتقال خاطرات جدید به بخش خاطرات دائمی و تثبیت آن در ذهن انجام می‌شود. دانشمندان پیشتر مشابه چنین «بازپخشی» را در حیوانات مشاهده کرده بودند، اما این برای نخستین بار است که چنین امری در انسان‌ها دیده می‌شود.

نتایج این پروژه که کار مشترک دانشگاه استنفورد، بیمارستان عمومی ماساچوست، دانشگاه اوهایو و مرکز طبی ایالات رودآیلند آمریکا است روز ۵ می در نشریه سل ریپورتز منتشر شده است.

آخرین پژوهش‌ها درباره حیرت‌آورترین اسرار مغز انسان

پژوهشگران برای مشاهده این فعالیت، از دو داوطلب خواستند بین دو نوبت خواب یک بازی ذهنی را که معمولا با نام «سایمون» شناخته می‌شود آغاز کنند. در این بازی چهار پنل رنگی وجود دارد که با فشار دادن هر پنل یک صدا به گوش می‌رسد. شرکت‌کنندگان باید با فشار بر پنل‌ها، صدایی که دستگاه تولید می‌کند را مجدد تولید کنند.

دانشمندان سپس با الکترودهای متصل به مغز افراد و یک سامانه ویژه تحلیل فعالیت مغزی به نام BrainGate که پیشتر برای کمک به حرکت دادن پاها در افراد ناتوان استفاده می‌شد، وضعیت پالس نورون‌ها را آنالیز کردند و به رفتار یکسان پی بردند.

محققان امیدوارند نتایج تحقیق تازه، راه را برای رمزگشایی از شیوه تشکیل خاطره در مغز هموار کند.

بیتا جاروسیه ویچ، محقق ارشد در دانشگاه استنفورد، در این باره گفت: «این اولین شاهد مستقیم در انسان‌هاست و ما اکنون یک مدرک علمی قوی در دست داریم که نقش خواب را در این پروسه نشان می‌دهد. حال می‌توان گفت تمامی سازوکارهای تشکیل خاطره مبتنی بر بازپخش را که در تمام این دهه‌ها مطالعه کرده‌ایم، ممکن است در واقع به انسان‌ها نیز قابل تعمیم باشد.»

دکمه بازگشت به بالا