اخبار هیدربهداشتبین‌المللیگزارش

مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در ایران

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، چهارشنبه ۳۰ دلو به رسانه‌ها اعلام کرد که تست اولیه دو بیمار نسبت به کرونا در قم مثبت بود و هر دوی آن‌ها ساعتی پیش جان باختند.

محمدرضا قدیر در محل دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه طی چهار روز گذشته، بیماری‌های تنفسی در قم گسترش یافته گفت: «طی این مدت دو نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بر اثر بیماری تنفسی فوت کردند که امروز تست اولیه این دو فرد در مورد بیماری کرونا مثبت اعلام شد».

به گفته او پاسخ تست دوم که مربوط به ژنتیک است هنوز اعلام نشده است.

روزنامه «ایران»، هفته گذشته اعلام کرد که یک زن مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستانی در تهران فوت کرد.

این روزنامه نوشت: «هم‌زمان با مرگ زنی میان‌سال در یکی از بیمارسـتان‌های پایتخت که مشــکوک به بیماری کرونا بود، تحقیقات دراین‌باره آغاز شد».

اما کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این خبر را تکذیب کرد و گفت: «خبر مرگ یک زن میان‌سال در بیمارستانی در تهران به دلیل ویروس کرونا صحت ندارد».

شیوع ویروس کرونا از اواخر دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین آغاز شد و به دیگر شهرها نیز سرایت کرد. در ابتدا حکومت چین از انتشار اخبار مربوط به این بیماری خودداری کرد؛ اما پس از هفت هفته سکوت درباره این ویروس، ناگزیر به‌طور رسمی ابتلای شهر ووهان را به این بیماری اعلام و آن را قرنطینه کرد. علاوه بر چین، ۲۴ کشور دیگر در جهان نیز به این بیماری مبتلا شدند. ویروس کرونا در چین تاکنون جان دو هزار و چهار نفر را گرفته است.

در ۳۰ جنوری ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای ویروس کرونای جدید وضعیت اضطراری در بهداشت جهانی اعلام کرد. اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت به این معنا بود که ویروس کرونا اکنون فراتر از مرزهای چین به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده و برای مهار آن تلاشی بین‌المللی نیاز است.

تیدروس دهانوم گیبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت هم‌زمان با اعلام این وضعیت اضطراری بهداشتی گفت: «علت این تصمیم آن چیزی نیست که در چین در حال روی دادن است بلکه به علت آن چیزی است که در نقاط دیگر جهان در حال وقوع است».

دکمه بازگشت به بالا