اخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشرگزارش

مخالفت کمیسیون حقوق بشر با رهایی زندانیان طالبان دارای «جنایت سنگین»

کمیسیون مستقل حقوق بشر با انتشار اعلامیه‌‌ای گفته است که از تاخیر در آغاز گفتگوهای صلح، به‌علت مشکلات موجود در روند رهایی زندانیان، نگران است.

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی از تاخیر در روند گفتگوهای صلح بین‌افغانستانی، گفته است که «زندانیانی که به جرم جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت محکوم ‌شده‌ یا هنوز محاکمه‌شان درمورد این جرایم جریان دارد، پیش از مذاکرات صلح‌ ‌یا حتی پس ازآن‌، ‌آزاد نشوند.»

این کمیسیون دیروز یک‌شنبه (۲۹ سرطان) با انتشار اعلامیه‌ای نوشت: «صلح برای بهبود وضعیت حقوق بشر و حفاظت از افراد ملکی ضروری است، باید حقوق و منافع قربانیان را درنظر داشت،‌ همچنین حق طی مراحل قانونی افراد سلب آزادی شده را نباید نادیده گرفت.»

در این اعلامیه آمده است که در جریان گفتگوهای صلح باید درباره هرنوع کاهش در مجازات این زندانیان در تطابق با حقوق بین‌الملل و در هم‌سویی با موازینی که تضمین‌کننده حقوق قربانیان باشد، توافق صورت گیرد..

کمیسیون می‌گوید که برای آن‌که مسئله رهایی زندانیان مانع آغاز گفتگوهای صلح نشود، لازم است که طرفین اطلاعات بیشتری را در دسترس مردم بگذارند؛ بنابراین ما از حکومت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهیم که از وضعیت زندانیان مرتبط با منازعه که اکنون در بند هستند، اطلاعات کاملی ‌منتشر کند.

کمیسیون بر این باور است که ‌بر وضعیت زندانیانی که قبل از اتمام حبس‌شان آزاد شده‌اند باید توسط یک مرجع مستقل ثالث نظارت شو‌د تا از فعالیت‌های مجرمانه آنان، به‌خصوص فعالیت‌های منجر به قربانی شدن افراد ملکی، جلوگیری شود.

کمیسیون از حکومت نیز خواسته است تا درباره ۵۹۲ زندانی که گفته است آزاد نمی‌شود اطلاعات دقیقی را منتشر کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از گروه طالبان نیز خواسته که درباره وضعیت زندانیانی که در اسارت‌ این گروه هستند معلومات دهد.

براساس گزارش‌ها، طالبان تاکنون تقریباً ۷۰۰ تن از زندانیان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را که در اسارت خود داشتند آزاد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا