اخبار هیدراسلایدافغانستانبهداشتگزارش

فواید استفاده از چشم‌بند خواب و ویژگی‌های یک چشم‌بند مناسب

بسیاری از ما خواب شبانه کافی نداریم. کمبود خواب روی جسم اثر منفی می‌گذارد و ما را بی‌حال و کسل می‌کند. بی‌خوابی روی کارکردهای مغزی نیز اثر می‌گذارد و بهره‌وری ما را کاهش می‌دهد. یکی از راه‌حل‌های مشکل بی‌خوابی، استفاده از چشم‌بند خواب است. استفاده از چشم‌بند خواب موجب می‌شود خواب طبیعی و خوبی داشته باشیم. این وسیله ساده برای همه افراد در هر سنی و با هر نوع مشکلی در خواب مفید است. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا شما را با فواید استفاده از چشم‌بند خواب مناسب و ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

۱. جلوگیری از رسیدن نور مصنوعی به چشم‌ها

چشم‌بند خواب از رسیدن نور به‌ویژه نور مصنوعی به چشم‌ها جلوگیری می‌کند. نورهای مصنوعی در شب ساعت زیستی ما را که در تنظیم الگوهای خواب‌وبیداری نقش دارد مختل می‌کنند. قرارگرفتن در معرض نور مصنوعی ترشح ملاتونین را کاهش می‌دهد. ملاتونین هورمون محرک خواب است و کاهش ترشح آن موجب بروز اختلالاتی مانند بی‌خوابی می‌شود.

چشم‌بند خواب مانع از رسیدن نور به چشم‌ها می‌شود

ملاتونین این سیگنال را به مغز می‌فرستد که اکنون زمان خواب است؛ بنابراین قرارگرفتن در معرض نور سیگنال اشتباهی را به مغز می‌فرستد. نورهای مصنوعی شامل نور چراغ‌های خیابان، نورهای موجود در اتاق‌خواب (مانند نور ساعت) و نور آبی تلفن همراه و دستگاه‌های الکترونیکی است. نورهای مزاحم موجب می‌شوند خوابی سبک و سطحی داشته باشیم. چشم‌بند خواب مانع از این نورهای مصنوعی می‌شود و ساعت زیستی درونی بدن را با طلوع و غروب خورشید تنظیم می‌کند.

۲. محافظت از پوست

چشم‌بندی که از مواد نرم تهیه شده باشد، برای کسانی که پوست حساسی دارند عالی است. برای افراد مبتلا به بیماری‌های شدید پوستی مانند اگزما نیز مفید است. چشم‌بند پوست را تسکین می‌دهد و ما را از بیماری‌های پوستی تحریک‌کننده رها می‌کند. پس از یک روزِ کاری، پوست بی‌روح به نظر می‌رسد؛ چون زمانی را به آرامش و تمدد اعصاب اختصاص نمی‌دهیم. راحت‌ترین راه برای آرامش چشم‌ها استفاده از چشم‌بند خواب است. چشم‌بندهایی نیز برای بیماران وجود دارد.

پوست بر اثر کمبود کلاژن دچار کم‌آبی می‌شود. کلاژن پروتئینی مبتنی بر آب است و اگر پوست کلاژن کافی نداشته باشد، ترک می‌خورد. اکسیژنی که آزادانه در چشم‌بند جریان می‌یابد، به حفظ رطوبت درون پوست کمک می‌کند و هیدراتاسیون سلول‌های اپیدرمی (Epidermal Cell Hydration) را نیز، که برای مرطوب‌کردن پوست ضروری است، افزایش می‌دهد.

۳. جلوگیری از آکنه

اگر پوستی حساس دارید و با مشکل آکنه مواجه هستید، می‌توانید از چشم‌بندی استفاده کنید که ۱۰۰ درصد از مواد طبیعی مانند پنبه یا ابریشم تهیه شده است. استفاده از چشم‌بند خواب موجب می‌شود عادت‌های خوابتان را بهبود دهید و این تأثیر مثبتی روی آکنه شما دارد.

۴. کاهش خشکی چشم

استفاده از چشم‌بند خواب موجب کاهش خشکی چشم می‌شود

چشم‌بند خواب برای کسانی که با مشکل خشکی چشم مواجه‌اند مفید است. عوارض جانبی این مشکل نیز با استفاده از چشم‌بند خواب کاهش می‌یابد. چشم‌بندهای خواب فراوانی در بازار وجود دارد که خشکی چشم را کاهش می‌دهند؛ البته اگر از آنها درست استفاده کنید.

بعضی از چشم‌بندهای خوابِ دارای باتری محیطی مرطوب را ایجاد می‌کنند. بعضی اطراف چشم خلأ ایجاد می‌کنند تا محیطی پر از رطوبت را به وجود بیاورند. این چشم‌بندهای ویژه برای خشکی چشم بهترین گزینه‌اند و پف زیر چشم را کاهش می‌دهند. اگر خشکی چشم درمان نشود، گاهی بسیار خطرناک می‌شود. این چشم‌بندهای خواب خاصیت مرطوب‌کنندگی طبیعی دارند. اگر می‌خواهید از پارچه‌ای بافته‌شده استفاده کنید، پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و از خشکی بیش‌ازحد آن جلوگیری می‌کند.

معمولاً استفاده از چشم‌بند خواب برای کسانی که دچار مشکل ناتوانی در بستن کامل پلک‌ها هستند مفید است. این مشکل ممکن است موجب خشک‌شدن و خارش چشم‌ها شود. در صورت استفاده از چشم‌بند خواب در تمام طول شب، احساس می‌کنید پوست اطراف چشم‌ها نرم و شاداب شده‌اند. مرطوب نگه‌داشتن چشم‌ها و پوشاندن آنها با چشم‌بند خواب تیرگی زیر چشم را نیز کاهش می‌دهند.

۵. کاهش زمان لازم برای به‌خواب‌رفتن

هرچه محیط اطراف تاریک‌تر باشد، ملاتونین بیشتری تولید می‌شود و خواب عمیق‌تری خواهید داشت. استفاده از چشم‌بند خواب موجب می‌شود در طول شب کمتر از خواب بیدار شوید. چشم‌بند خواب زمان بیداری در رختخواب را کاهش می‌دهد و در صورت استفاده از آن، بسیار سریع‌تر به خواب می‌روید. تاریکیِ کامل انرژی بدن را افزایش می‌دهد و مانع از غلت‌زدن و جابه‌جاشدن در رختخواب می‌شود. دانشمندان تأکید می‌کنند که برای داشتن خوابی مفید، به تاریکی نیاز داریم.

۶. مقابله با بی‌خوابی

استفاده از چشم‌بند خواب برای مقابله با بی خوابی

مغز میان تاریکی و خواب ارتباط برقرار می‌کند و چشم‌بند خواب برای مقابله با بی‌خوابی و اضطراب بهترین وسیله است. استفاده از چشم‌بند موجب می‌شود دیگر نتوانیم چشم‌هایمان را باز کنیم و به چیزهای اطراف خود که حواس ما را پرت می‌کنند نگاه کنیم.

چشم‌بند در بیماران مبتلا به بی‌خوابی آرامش عمیق ایجاد می‌کند و استفاده از آن همراه با گوشی صداگیر توگوشی در کاهش محرک‌های بیرونی که مغز را فعال نگه می‌دارند مؤثر است. چشم‌بندهایی در انواع و شکل‌های گوناگونی وجود دارد که راحتی و فشار روی چشم‌ها را افزایش می‌دهند.

۷. درمان پف چشم

پف چشم دلایل فراوانی دارد، مانند کم‌خوابی یا حساسیت چشم. خوشبختانه بعضی از چشم‌بندهای خواب برای تسکین چشم‌ها طراحی شده‌اند، مانند چشم‌بندهای ژله‌ای. می‌توانید این چشم‌بندها را ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا از سرمادرمانی آرامش‌بخش آن برای پف‌کردگی چشم‌ها استفاده کنید.

۸. کاهش تورم

عوامل زیادی موجب تورم در صورت می‌شوند. یکی از این عوامل کم‌خوابی است. اگر مسائل مرتبط با خواب موجب تورم شده باشند، استفاده از چشم‌بندهای ژله‌ای تورم را کاهش می‌دهد. این چشم‌بندها موجب آرامش کامل می‌شوند. برای نتیجه بهتر، می‌توانید چشم‌بند را چند دقیقه در یخچال قرار دهید. این چشم‌بندها میگرن و سردرد را نیز درمان می‌کنند. استفاده از چشم‌بندی که کاملاً متناسب و اندازه صورت شما باشد و برای درمان پف‌کردگی طراحی شده باشد پف‌کردگی پوست حساس شما را کاهش می‌دهد.

۹. تسکین سینوس‌ها

استفاده از چشم‌بند خواب یکی از بهترین درمان‌ها برای درد سینوس و سردرد است. چشم‌بند خواب وسیله‌ای صددرصد طبیعی، بی‌خطر و درمانی است. این کاربرد چشم‌بند از طب سنتی آیورودا الهام گرفته شده است. با استفاده از چشم‌بند به‌سرعت می‌توانید از ناراحتی‌های حساسیت، سرماخوردگی و درد سینوس رها شوید. چشم‌بند برای رهایی از درد سینوس، تورم چشم، سردرد، پف چشم و مشکلات مرتبط فراوان دیگر نیز مفید است. چشم‌بند با کاهش جریان خون اطراف چشم‌ها اثر خنک‌کنندگی دارد و التهاب را نیز کاهش می‌دهد.

۱۰. تسکین درد

بسیاری از افراد سردرد یا میگرن دارند و سردرد و میگرن آنها با قرارگرفتن در معرض نور هنگام خواب بدتر می‌شود. چشم‌بند خواب با جلوگیری از رسیدن نور به چشم‌ها درد را تسکین می‌بخشند.

۱۱. خواب بهتر در سفر

استفاده از چشم‌بند خواب در هواپیما

چشم‌بند خواب از وسایل ضروری برای سفر است، زیرا کمکتان می‌کند احساس آرامش داشته باشید. می‌توانید از چشم‌بند در هر زمانی از روز استفاده کنید، زیرا مانع از رسیدن نور به چشم‌ها می‌شود.

گاهی در سفر کنترلی روی نور محیط اطراف خود نداریم؛ به‌ویژه وقتی سایر مسافران با خاموش‌کردن چراغ‌ها موافق نیستند. در این وضعیت، می‌توانید از چشم‌بند خواب خود استفاده کنید. با استفاده از چشم‌بند، مغز احساس می‌کند که همه‌جا کاملاً تاریک است و هورمون ملاتونین ترشح می‌شود. استفاده از چشم‌بند خواب برای کسانی که در روز سفر می‌کنند و می‌خواهند در طول سفر بخوابند بسیار مفید است.

۱۲. ایمنی و راحتی

چشم‌بند، برخلاف قرص خواب، بی‌خطر و بدون هرگونه عوارض جانبی است. داروهای خواب‌آور اثرات نامطلوبی روی بدن دارند و ممکن است که به قرص‌ها اعتیاد پیدا کنید؛ ولی چشم‌بندها بی‌خطر و در درازمدت برای سلامتی شما بسیار مفیدترند. چشم‌بندی را پیدا کنید که برای شما مناسب است و با آن راحت هستید. استفاده از چشم‌بند آسان و حمل آن نیز راحت است. با استفاده از چشم‌بند به پرداخت هزینه برای دارو نیازی ندارید، زیرا چشم‌بند بدون نیاز به دارو، کیفیت خواب را افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های چشم‌بند خواب مناسب

۱. شکل

یکی از ویژگی‌های چشم‌بند خواب مناسب، شکل آن است.

شکل‌های متفاوتی از چشم‌بندهای خواب در بازار وجود دارد. باید شکلی را بیابید که برای صورت شما مناسب است و هنگام خواب، راحت و بدون احساس ناراحتی روی صورت قرار می‌گیرد. درمورد طراحی نیز اگر می‌خواهید هیچ نوری به چشم‌ها نرسد، باید محصولی با ویژگی‌هایی خاص را پیدا کنید. معمولاً نور از اطراف و پل بینی وارد می‌شود. اگر طراحی چشم‌بند طوری باشد که اطراف بینی و چشم‌ها را پر نکند، نمی‌تواند مانع از رسیدن کامل نور به چشم‌ها شود.

۲. اندازه

چشم‌بند نباید به‌اندازه‌ای تنگ و محکم باشد که روی صورت اثری باقی بگذارد یا به‌اندازه‌ای شل باشد که هنگام خواب از روی صورت بیفتد. چشم‌بند تنگ ممکن است موجب سردرد بشود.

بهتر است چشم‌بند طوری طراحی شده باشد که فرد بتواند اندازه آن را طبق اندازه صورت و سر خود تنظیم کند و فضایی میان چشم‌بند و چشم‌ها وجود داشته باشد. این فضا موجب می‌شود که بتوانید چشم‌های خود را باز کنید یا پلک بزنید و فشاری را روی چشم‌های خود احساس نکنید. بعضی از چشم‌بندهای موجود در بازار بندهای قابل‌تنظیمی دارند که برای اطمینان از درست قرارگرفتن چشم‌بند روی سر عالی است.

۳. مواد به‌کاررفته

چشم‌بندها از پارچه‌های متفاوتی تهیه شده‌اند که هریک مزیت‌های خود را دارند. مواد به‌کاررفته در چشم‌بند خواب در توانایی آن در جلوگیری از عبور نور نقش زیادی دارد. چشم‌بندهایی که از مواد نازکی مانند الیاف مصنوعی تهیه شده‌اند کمتر جلوی عبور نور را می‌گیرند. از طرفی، چشم‌بندهای پنبه‌ای یا کتانی که نرم و نسبتاً ارزان‌اند در جلوگیری از رسیدن نور به چشم‌ها مؤثرترند. هرچه چشم‌بند ضخیم‌تر باشد، تاریکی بیشتری را ایجاد می‌کند.

پوست اطراف چشم‌ها بسیار ظریف و نازک است؛ بنابراین، باید توجه کنید که چشم‌بند چشم‌ها یا پوست اطراف آنها را تحریک نکند. از خرید چشم‌بندهای بی‌کیفیت ساخته‌شده از مواد زبر بپرهیزید. ابریشم کمی گران است، ولی به‌شدت توصیه می‌شود. زیرا کرم‌های دور چشم یا مرطوب‌کننده را به خود جذب نمی‌کند، بسیار نرم است و اصطکاک در نواحی حساس اطراف چشم را کاهش می‌دهد، پوست را تحریک نمی‌کند و نیز اثری روی پوست باقی نمی‌گذارد.

از چشم‌بندهای ترکیبی نیز می‌توانید استفاده کنید؛ مانند چشم‌بندهایی که لایه بیرونی آنها ابریشم و لایه‌های میانی آنها از جنس پلی‌استر است. بعضی از چشم‌بندها نیز از اسفنج یا فوم تهیه شده‌اند. استفاده از اسفنج موجب می‌شود چشم‌بند شکل خود را حفظ کند و با پلک‌ها تماس نداشته باشد.

۴. وزن

در بیشتر چشم‌بندهای خواب موجود در بازار، سبکی مزیت در نظر گرفته می‌شود؛ ولی اگر چشم‌بندی می‌خواهید که کمی سنگین‌تر باشد، چشم‌بندهای سنگین‌تری نیز در بازار وجود دارند که برای تسکین استرس، فشار اندکی را وارد می‌کنند.

۵. جلوگیری از عبور نور

بعضی از چشم‌بندها از پارچه‌های روشن تهیه شده‌اند یا به‌اندازه کافی بزرگ نیستند و نمی‌توانند کاملاً جلوی نور را بگیرند. از طرفی، بعضی دیگر طوری طراحی شده‌اند که اجازه عبور هیچ نوری را نمی‌دهند. این ویژگی زمانی مهم است که متوجه شوید حتی کمترین نور نیز روی کیفیت خواب شما اثر می‌گذارد.

۶. سرما و گرما

بعضی از چشم‌بندها توانایی ایجاد سرما و گرما را دارند. این چشم‌بندها زمانی مفیدند که سردرد داشته باشید. گرم‌کردن چشم‌ها در زمان خواب بسیار آرامش‌بخش است و خنکی چشم‌بند نیز در خوابیدن راحت‌تر در هوای گرم مؤثر است. در بسیاری از این چشم‌بندها، برای رسیدن به دمای موردنظر، می‌توانید از مایکروویو یا فریزر استفاده کنید.

سخن پایانی

چشم‌بند خواب ابزاری عالی است که کیفیت خواب را افزایش می‌دهد. چشم‌بند از چشم‌ها محافظت می‌کند و از ایجاد چین‌وچروک دور چشم جلوگیری می‌کند. تمام این ویژگی‌های عالی را با هزینه اندکی که فقط یک بار می‌پردازید به دست می‌آورید. به‌علاوه، استفاده از چشم‌بند بی‌خطر نیز هست.

خواب عمیق برای سلامت جسمی و ذهنی ضروری است. اگر نمی‌توانید خواب باکیفیتی داشته باشید، می‌توانید استفاده از چشم‌بند خواب را امتحان کنید. در صورت تمایل، تجربه و نظرتان را در بخش «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید.
* منبع: وبسایط چطور

دکمه بازگشت به بالا