اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

غنی: فداشدن من افغانستان را نجات نمی‌داد!

اشرف غنی که با واگذاری کابل، به وسیله هلیکوپتر از افغانستان گریخت، در مصاحبه با شبکه خبری پی‌بی‌اس به گفت‌وگو درباره سقوط کابل و عوامل آن پرداخت.

به گزارش شانا به نقل از ایران اکونومیست؛ اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری سابق افغانستان که سه ماه پیش از به قدرت رسیدن طالبان گفته بود «حاضرم برای کشورم بمیرم» با قدرت‌گیری طالبان از افغانستان گریخت.

با این حال، او در مصاحبه با برنامه «ساعت خبر» شبکه «پی‌بی‌اس» از این اقدام خود دفاع کرد و گفت: من آخرین حلقه از زنجیر فرماندهان بودم که افغانستان را ترک کردم، هیچ‌کس نبود که در کنار من بجنگد و فدا کردن خودم، نمی‌توانست جمهوری را نجات دهد.

او ادامه داد: گارد ریاست ‌جمهوری سقوط کرده بود، من حاضر بودم تا به وزارت دفاع بروم، اما آنجا هم کاملاً تخلیه شده بود. به من گفته شد که دو دقیقه فرصت دارم، زیرا همه چیز سقوط کرده و یک تیم طالبان آماده است تا کاخ ریاست ‌جمهوری را ویران کند.

او همچنین به همراه داشتن پنج میلیون دلار پول نقد هنگام فرار از افغانستان را رد کرد و گفت که چیزی جز لباس‌های افغانی که بر تن داشته، از افغانستان خارج نکرده است.

این رئیس ‌جمهوری پیشین افغانستان تنها تقصیر خود را اعتماد به «شریک کلیدی» دولت وقت افغانستان، یعنی آمریکا دانست و گفت: واشنگتن توافق خروج امضا کرد و (این باعث شد) تا یک سال بعد نیروهایش از گزند طالبان در امان باشند، در حالی که نیروهای ما بیش‌ترین هزینه‌ها را پرداخت کردند. آمریکا حق حاکمیت ما را زیر پا گذاشت و ۵۰۰۰ زندانی را آزاد کرد، از جمله بزرگ‌ترین فروشندگان مواد مخدر تاریخ این منطقه.

غنی همچنین گفت، قرارداد فروش اسلحه دولت جورج بوش با جنگ‌سالاران افغانستان فساد در دولت را شکل داد و در نهایت آمریکا با امضا قرارداد با طالبان در دوحه، زمینه سقوط را فراهم کرد.

اشرف غنی که از زمان روی کار آمدن طالبان در امارات متحده زندگی می‌کند، درباره احتمال بازگشت به افغانستان گفت: تحت حکومت طالبان باز نخواهم گشت، اما خوشحال می‌شوم به افغانستانی بازگردم که شهروندانش به آن احساس تعلق داشته باشند، جایی که زنان، جوانان و فقیران افغانستان ذی‌نفع باشند.

دکمه بازگشت به بالا