اخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشرگزارش

عفو بین‌الملل: طالبان در پنجشیر مرتکب جنایات جنگی شده است

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که طالبان در جریان درگیری‌های دست‌کم دو سال گذشته با نیروهای جبهه مقاومت ‌ملی در پنجشیر، دست به جنایات جنگی زده‌اند.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ این سازمان بامداد پنج‌شنبه، ۱۸ جوزا، در گزارشی با عنوان «پسران شما در کوه هستند»، اعدام‌های فراقانونی اسیران نیروهای جبهه مقاومت‌ ملی، بازداشت‌های گروهی غیرنظامیان، شکنجه، کوچ‌اجباری، آتش‌زدن خانه‌ها و قتل غیرنظامیان از سوی طالبان در پنجشیر را مستند و نشر کرده است.
این سازمان گزارش تحقیقاتی ۴۰ صفحه‌ای خود را بر بنیاد مصاحبه با ۲۹ نفر از شهروندان پنجشیر و تحلیل و ارزیابی گزارش‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تهیه کرده است.

بربنیاد این گزارش، طالبان در یک مورد در سپتامبر سال گذشته، دست‌کم ۶ یا ۹ عضو جبهه مقاومت را در نزدیک دره هزاره پنجشیر اعدام صحرایی کرده‌اند.

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل در این گزارش گفته است: «برخورد بی‌رحمانه طالبان با مردم عادی به‌خاطر ارتباط‌شان با جبهه مقاومت، باعث گسترش ترس و بیچارگی در میان مردم پنجشیر شده است.»

عفو بین‌الملل افزوده است که طالبان سه کشاورز و چوپان را در ولسوالی‌های بازارک و رخه بازداشت و پس از شکنجه، آنان را به قتل رساندند. سازمان عفو بین‌الملل، خواستار توقف «فوری» حملات هدفمند طالبان بر غیرنظامیان در پنجشیر شده است.

گروه طالبان تاکنون در مورد این گزارش اظهارنظر نکرده‌ است.

پیش از این نیز، گزارش‌هایی از موارد نقض حقوق بشر توسط طالبان در پنجشیر منتشر شده بود؛ اما طالبان در این خصوص به هیچ نهاد حقوق بشری پاسخ‌گو نیستند.

دکمه بازگشت به بالا