اخبار هیدرافغانستانصلحگزارش

بازگشت نمایندگان بلخ از لویه‌جرگه مشورتی صلح

بیش از ۷۰ تن که به نمایندگی از شهروندان بلخ در لویه‌جرگه مشورتی شرکت کرده بودند به مزارشریف بازگشتند. آنان طی نشستی در شهر مزارشریف نتایج جرگه مشورتی صلح را با شهروندان بلخ در میان گذاشتند.

شرکت‌کنندگان جرگه مشورتی صلح با حمایت از این جرگه می‌گویند که هیچ کس از بلخ به طور انتصابی در جرگه مشورتی شرکت نکرده است؛ بلکه نمایندگان بلخ بر اساس انتخابات شفاف به این جرگه راه یافته‌اند.

محمداسحق رهگذر، والی بلخ  می‌گوید: صلح یکی از آرزوهای دیرینه مردم افغانستان است و از رئیس جمهور به علت برگزاری این جرگه قدردانی می‌کنم.

آقای رهگذر می‌افزاید که  مردم افغانستان بعد از چهار سال جنگ به این نتیجه رسیده‌اند که باید به صلح دست یابند.

در همین حال، نورآقا شریفی، یکی از شرکت‌کنندگان لویه‌جرگه مشورتی صلح می‌گوید که در پایان این جرگه، یک قطع‌نامه توسط اعضا صادر شده است.

لویه‌جرگه مشورتی صلح افغانستان با اشتراک ۳۲۰۰ تن از اعضا و نمایندهای مردم از تمام ولایت‌های کشور در کابل برگزار شد.  اعضای این جرگه بعد از پنج روز بحث و گفتگو درباره چگونگی رسیدن به صلح دایمی قطع‌نامه ۲۳ ماده‌ای را صادر کردند.

یکی از خواست‌های اصلی شرکت‌کنندگان، آتش‌بس – حداقل در ماه رمضان-  میان طالبان و حکومت افغانستان است، خواستی که با موافقت رئیس جمهور و مخالفت طالبان واقع شده است. طالبان می‌گویند که جنگ آنان «جهاد» است و جهاد در ماه مبارک رمضان ثواب بیش‌تری دارد.

  • محمدفردین طاهر نوروزی، شانا نیوز، بلخ
دکمه بازگشت به بالا