اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

سردرگمی و بی‌اعتمادی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

نه‌تنها برخی مردم، بلکه نهادهای ملی ناظر بر انتخابات نیزبه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با تردید نگاه می‌کنند. همزمانی پروسه صلح با انتخابات، ناامنی و دلسردی از انتخابات‌های گذشته از عوامل این دلسردی عنوان شده‌اند.

نهادهای ناظر می‌گویند در حالی که نزدیک به یک هفته از زمان رسمی شروع مبارزات انتخاباتی می گذرد، از میان ۱۸ نامزد تنها چهار تن به شمول رهبران حکومت وحدت ملی پیکارهای انتخاباتی را آغاز کرده‌اند.

نعیم ایوب‌زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید که هرگاه فضای انتخاباتی به همین گونه سرد و کمرنگ باشد، انتخابات ریاست جمهوری برگزار نخواهد شد و یا هم اگر برگزار شود، بحرانی به میان خواهد آمد.

 ایوب‌زاده می‌افزاید: «جامعه جهانی بیشتر بر صلح تمرکز دارند. همین کار یک نوع فضای بی‌اعتمادی را نسبت به برگزاری انتخابات ایجاد کرده است.»

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان قرار است به زودی گزارش تازه‌ای را در این باره منتشر کند. در این گزارش که با ۵۰۰۰ تن در سراسر افغانستان گفتگو شده است، مسایلی چون بی‌باوری مردم به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، بی‌اعتمادی نامزدان به نتیجه‌بخش بودن آرای مردم، تمرکز بیشتر جامعه جهانی به گفتگوهای صلح نسبت به برگزاری انتخابات، سوء‌استفاده از امکانات دولتی از سوی دو نامزد مشخص و تهدیدات امنیتی مطرح شده‌اند.

یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از مردم هیچ یک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را شخص مناسبی برای این مقام نمی‌دانند. ایوب‌زاده در این باره می‌گوید: «اگر جامعه جهانی بر تعهد خود در برگزاری انتخابات در افغانستان عمل نکند، افغانستان به سوی خودکشی انتخابات یعنی دفن دموکراسی خواهد رفت.»

صلح یا انتخابات؟

دیگر سازمان نظارتی، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) نیز شاهد بی‌میلی در روند انتخابات است. یوسف رشید، رئیس اجرایی این بنیاد می‌گوید که بی‌میلی طرف‌های دخیل در انتخابات ریاست جمهوری به‌ویژه جامعه جهانی و نامزدان چنین به نظر می‌رسد که انتخابات به گونه جبری برگزار می‌شود و یا هم هیچ برگزار نخواهد شد.

 رشید می‌افزاید: «جامعه جهانی برخورد روشن و قاطع نسبت به برگزاری انتخابات ندارد و به نوعی با رفتار خود واضح کرده است که نسبت به انتخابات‌های گذشته ۱۸۰درجه تغییر کرده است.»

عدم تمایل  بین‌المللی بر نظارت از انتخابات

در حالی  که در انتخابات‌های گذشته ماه‌ها پیش از برگزای انتخابات ناظران بین‌المللی را به افغانستان می‌فرستادند، اما تاکنون هیچ اقدامی بر چگونگی نظارت از انتخابات صورت نگرفته است.

فیفا می‌گوید در حالی که کمتر از دو ماه به برگزای انتخابات ریاست جمهوری مانده است، هیچ کشوری برای نظارت از انتخابات افغانستان تمایل نشان نداده است. رشید گفت: «در قسمت انتخابات و نظارت از انتخابات اصلا پلان و برنامه‌ای از آدرس جامعه جهانی وجود ندارد.»

  • منبع: وبسایت فارسی دویچه‌وله
دکمه بازگشت به بالا