اخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشرگزارش

ریچارد بنت: طالبان مجبور شده‌اند درمورد مسایل وابسته به «حقوق بشر» وضاحت بدهند

ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که هرچند مقام‌های طالبان از گزارش‌های او راضی نیستند؛ اما به گفته‌اش طالبان را وادار کرده است تا درباره موارد مطرح شده وضاحت بدهند.

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ آقای بنت که در نشست مجازی «فورَم زنان در مورد افغانستان» روز پنج‌شنبه در نیویورک، وضعیت زنان و دختران و حقوق بشری مردم را در افغانستان نگران‌کننده خواند. او در این باره که چرا عاملان وضعیت ناگوار بشری در افغانستان پاسخگو قرار نمی‌گیرند  گفت:

«زمانی که موضوع حسابدهی مطرح می‌شود، حدس می‌زنم که این شاید شکل نرم حسابدهی باشد که گزارش‌های من آن‌ها را مجبور کرده تا خود را توجیه کنند.»

آقای بنت روز چهارشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش خود را درباه مشاهداتش در جریان سفر اخیرش به افغانستان ارائه کرد و افغانستان را تقریباً بدترین کشور جهان برای زنان و دختران خواند.

وزارت خارجۀ حکومت امارت اسلامی در اعلامیه‌ای دیروز پنج‌شنبه گفت که این گزارش دُور از واقعیت است. در اعلامیه آمده است که مقام‌های طالبان تمام شواهدی را که نشان‌دهنده پیشرفت حقوق بشر در افغانستان است به وی ارایه کرده‌اند؛ اما به گفته وزارت خارجۀ امارت اسلامی، آقای بنت در بیاناتش از پیشرفت‌ها چشم‌پوشی کرده است.

وزارت خارجه طالبان گزارش اخیر ریچارد بنت را دور از واقعیت خوانده‌اند.

گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در ارتباط به نارضایتی امارت اسلامی گفت، برایش گفته شده است که نمی‌تواند وضاحت طالبان را در گزارشش ضمیمه کند؛ زیرا امارت اسلامی را نه مجمع عمومی ملل متحد و نه هم شورای امنیت این سازمان به رسمیت شناخته است؛ اما او افزود که تلاش کرده است تا نظریات طالبان را انعکاس دهد.

«آنچه تلاش کردم در دقیقۀ آخر انجام دهم چون گزارش تکمیل شده بود این بود که چند جمله اضافه کنم و در این باره در اظهاراتم در شورای حقوق بشر ملل متحد هم اشاره کردم.»

در نشست روز پنج‌شنبه در نیویورک حبیبه سرابی، وزیر پیشین امور زنان حکومت پیشین افغانستان و اصیلا وردک، دیپلومات پیشین شرکت کرده بودند و محبوبه سراج، یکی از فعالان زن به طور مجازی حضور داشت.

اصیلا وردک در بخشی از این نشست گفت که مردم در افغانستان انتظارات زیادی از ریچارد بنت دارند و می‌خواهند که او صدایشان را به جامعۀ جهانی برساند.

بانو سرابی تاکید کرد که جامعۀ جهانی صرف به حرف اکتفا نکند٬ بلکه به گفته‌اش به اقدامات عملی نیاز است. هیچ کشوری تاکنون امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است.

رعایت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران از شرط‌های اصلی جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی است.

دکمه بازگشت به بالا