اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

ریاست‌اجرایی: نگرانی‌ها درباره رهایی فروزی موجه است

ریاست‌ اجرایی می‌گوید که درباره انتقال فروزی از زندان به خانه‌اش، با این نهاد مشوره نشده‌ است.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ ریاست اجرایی، از انتقال خلیل‌الله فروزی از زندان به خانه‌اش، ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که در این باره با این نهاد مشوره نشده ‌است.

مجیب رحیمی، سخنگوی ریاست اجراییی، می‌گوید که نگرانی نامزدان انتخابات ریاست‌ جمهوری و مردم درباره نحوه آزادی او از زندان، موجه است.

آقای رحیمی در این باره گفت: «در مورد رهایی آقای خلیل فروزی با ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان هیچ نوع مشوره صورت نگرفت. نگرانی‌های نامزدان محترم ریاست جمهوری و مردم افغانستان در این باره موجه است.»

این در حالی است که پیش از این، سفیر آمریکا در کابل نیز گفته بود که رهایی فروزی تعهد حکومت افغانستان در مبارزه با فساد را زیر پرسش می‌برد.

در همین حال، اعضای خانواده خلیل‌الله فروزی، می‌گویند که پس از ماه‌ها تلاش و درخواست برای درمان خلیل‌الله فروزی، حکومت تصمیم گرفت که او از زندان به خانه‌اش انتقال داده شود.

وحیدالله فروزی، برادر خلیل‌الله فروزی روز شنبه (۲۶ اسد) در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، گفت که برادرش از بیماری شکر رنج می‌برد و در این اواخر بیمارش‌اش شدت گرفته بود.

وحیدالله فروزی، افزود که برادرش اکنون در خانه زیر درمان است: «هردو کمیسیون‌‎های مختلط صحی، می‌گویند که این آدم [خلیل‌الله فروزی] صعب‌العلاج است. شکرش بالاتر از ۵۰۰ است و بنابر این گپ، دولت تصمیم گرفت که تحت توقیف در منزلش باشد تا که صحت یاب شود.»

خلیل‌الله فروزی یکی از عاملان اصلی بحران کابل ‌بانک است و هفته پیش به دستور رئیس‌ جمهور از زندان به خانه‌اش منتقل شد.

فروزی، رئیس پیشین هیئت عامل کابل بانک بود و در ماه جوزای سال ۱۳۹۷به جرم پول‌شویی و اختلاس به ده سال زندان محکوم شد. او باید ۱۳۷میلیون دالر پول اختلاس شده و مبلغ ۵۹ میلیون دالر بهره آن را که در مجموع ۱۹۶میلیون دالر می‌شود، پرداخت می‌کرد.

پس از انتقال آقای فروزی به خانه‌اش، بسیاری‌ از این کار انتقاد کردند. از این میان، رحمت‌الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت که رئیس‌ جمهور غنی – رقیب آقای نبیل در انتخابات ششم میزان – در بدل انتقال آقای فروزی به خانه‌اش ۳۰ میلیون دالر برای کمپاین انتخاباتی‌اش پرداخته است. این ادعا را سخنگوی رئیس جمهور غنی رد کرد.

اکنون برادر خلیل‌الله فروزی نیز چنین ادعاها را نادرست می‌داند: «چون انتخابات است، آقای نبیل هم خواسته که یک دروغ انتخاباتی بگوید. این گپش به خودش تعلق دارد. اگر کدام اسنادی، شواهدی، مدرکی دارد باید این مدارک را شریک بسازد. آن طور یک گپ نیست.»

فروزی، ۹ سال در زندان بود. حکومت می‌گوید که تصمیم انتقال وی به خانه‌اش، بر بنیاد گزارش مشترک دادگاه عالی و لوی‌سارنوالی از وضعیت بهداشتی آقای فروزی، گرفته‌ شده ‌است.

در همین حال، صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس ‌جمهور می‌گوید که انتقال فروزی به خانه‌اش به معنی برائت دادن او نیست: «حکومت افغانستان در امور قضا مداخله نمی‌کند. این تصمیم، تصمیم قضایی است، حقوقی است. تصمیم اجرایی یا حکومت افغانستان از طرف ریاست جمهوری نیست.»

خلیل‌الله فروزی در حالی به خانه‌اش برای آن‌چه که تداوی بهتر گفته‌ شده‌است انتقال می‌یابد که شیرخان فرنود، رئیس پیشین هیئت مدیره کابل بانک که نیز به جرم پول‌شویی به ده سال زندان محکوم شده بود، سال گذشته در زندان در نتیجه بیماری جان باخت.

دکمه بازگشت به بالا