اخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشر

رهبر طالبان خواستار رفع مشکلات متقاضیان خروج از افغانستان شد

در پی موج مهاجرت گسترده افغانستانی‌ها به خارج از کشور «ملا هیبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان در فرمانی خواستار رفع مشکلات افرادی شد که قصد خروج از کشور را دارند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ دراین پیام «ملا هیبت‌الله آخوندزاده» از والیان و مسئولان خواسته است با همکاری عالمان دینی نسبت به شناسایی و رفع مشکلات افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، گام بردارند.

در این پیام آمده است افرادی که به علت مشکلات اقتصادی و سیاسی به همراه کودکان و زنان قصد ترک کشور و رفتن به کشورهای غربی دارند با مشکلات امنیتی، اخلاقی و دشواری مواجه می‌شوند.

وی افزود: عقاید و ارزش‌های معنوی این افراد در کشورهای غربی با خطر مواجه می‌شود.

براساس گزارش رسانه‌ها، انتقام‌جویی و ترور تعدادی از مقامات امنیتی دولت پیشین توسط برخی از مقامات طالبان و افراد خودسر در کنار فقر و گرسنگی باعث شده است همه‌روزه بر تعداد افرادی که اقدام به مهاجرت و ترک کشور می‌کنند افزوده شود.

رسانه‌ها افغانستان روز گذشته در گزارشی اعلام کردند افراد طالبان «مولوی محمدعارف وزین» رئیس حج و اوقاف پیشین ولایت سمنگان را – که بیش از ۷۰ سال سن دارد – بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

خبرگزاری افق از ولایت کندز نیز در گزارشی نوشت یک سرباز پیشین پلیس توسط طالبان بازداشت بر اثر شکنجه جان باخته است.

«حبیب‌الله ایماق» که هشت روز پیش توسط طالبان بازداشت شده بود، روز گذشته جسدش به شفاخانه کندز تحویل داده شد.

پیش از این ۲۰ کشور جهان در پی گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر از طالبان خواسته بودند از کشتار و ترور نیروهای سابق خوداری کنند؛ هرچند طالبان با رد این گزارش، اعلام کرد اگر افراد این گروه مرتکب چنین کاری شوند، بازداشت و محاکمه می‌شوند اما روند ترورها، بازداشت و شکنجه همچنان توسط رسانه‌های کشور گزارش می‌شود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود اعلام کرد براساس تحقیقات این سازمان، بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای سابق ارتش و پلیس افغانستان از زمان به قدرت‌رسیدن طالبان در چهار ولایت توسط افراد این گروه کشته و یا ناپدید شده‌‌اند.

محمد محقق، دبیرکل حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز چند روز پیش در فیس‌بوک خود اعلام کرد که افراد طالبان دو تن از افسران سابق ارتش را در ولایت‌های دایکندی و کندز کشته‌اند.

در برخی دیگر از ولایت‌ها از جمله بغلان نیز اجساد برخی از افسران سابق ارتش پس از روزها ناپدید شدن، پیدا و به خانواه‌هایشان تحویل شده است.

طالبان هم اعلام کرده است برای جلوگیری از این‌گونه انتقام‌گیری‌ها کمیسیونی را تحت عنوان «کمیسیون تصفیه» تشکیل و تاکنون صدها نفر از افراد نامطلوب را شناسایی و اخراج کرده است.

دکمه بازگشت به بالا