اخبار هیدراسلایدبین‌المللیعلم و فناوریگزارش

رئیس ناسا، ایالت آلابامای آمریکا را به عنوان مرکز اصلی پروژه اعزام انسان به ماه معرفی کرد

 اعزام فضانوردان به کره ماه پروژه جدیدی است که ناسا در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴ آن را به اجرا درآورد. اداره کل ملی هوانوردی و فضا، نهادی مستقل در دستگاه اجرایی ایالات متحده آمریکا مجری این پروژه است و از مرکز پروازهای فضایی مارشال در ایالت آلاباما نیز به عنوان پایگاه پرتاب سفینه فضایی این پروژه یاد شده است.

جیم برایدنستین، رئیس فعلی ناسا که چند تن از نمایندگان ایالات آلاباما وی را همراهی می کردند روز جمعه با حضور در تاسیسات مرکز فضایی این ایالت برای نخستین بار از جزئیات این پروژه سخن گفت و مرکز پروازهای فضایی مارشال را مقر اصلی پروژه ساخت و پرتاب سفینه فضایی به کره ماه اعلام کرد.

این مسئله جدا از امیدبخشی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در آلاباما و نیز بالاتر بردن اعتبار این ایالت سبب مایوس شدن مقامات ایالت تگزاس شد که خواهان میزبانی از این پروژه در منطقه خود بودند.

آقای برایدنستین با این حال تصریح کرده است که سیستم هدایت سفینه فضایی در مرحله فرود خارج از مرکز پروازهای فضایی مارشال و جایی بیرون از ایالت آلاباما در نظر گرفته شده است.

رئیس ناسا همچنین با اعلام اینکه تصمیم یاد شده به راحتی گرفته نشده به تشریح روایت تاریخی ساخت فضاپیمای آپولو در مرکز مارشال در نیم قرن گذشته پرداخت. نمایندگان ایالت تگزاس در کنگره آمریکا پیش از این تلاش کرده بودند که مرکز فضایی جانسون در هیوستون برای این پروژه انتخاب شود.

جیم برایدنستین ماه مه گذشته از این پروژه به نام برنامه «آرتمیس» یاد کرده و از کنگره خواسته بود با افزایش بودجه پیشنهادی ناسا موافقت کند تا این پروژه از روز نخست ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ استارت بخورد.

گفته می‌شود بخش عمده‌ای از بودجه یک میلیارد و ششصد میلیون دلاری این پروژه برای توسعه تجاری سیستم فرود بشر در ماه هزینه خواهد شد.

ماموریت جدید ناسا برای فرستادن انسان به ماه تلاشی است که مستلزم صرف هزینه‌ای معادل بیست تا سی میلیارد دلار طی یک دوره زمانی پنج ساله است. آژانس فضایی آمریکا با اجرای این پروژه در نظر دارد با کمک حمایت‌های بخش خصوصی برای نخستین بار پس از پایان برنامه فضایی شاتل در سال ۲۰۱۱ به ازسرگیری ماموریت اعزام انسان به فضا از خاک آمریکا اقدام کند.

از سوی دیگر مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا ماه مارس گذشته از تلاش دولت برای سرعت بخشیدن به پروژه ناسا خبر داده و تصریح کرده بود که این پروژه در پرتو این مساعدت‌ها قرار است چهار سال زودتر از موعد مقرر اجرایی و عملیاتی شود.

  • منبع: یورو نیوز

دکمه بازگشت به بالا