اخبار هیدراسلایدافغانستانجاذبه‌های افغانستانگزارش

دیدار بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر از بند امیر در روزهای عید

مقام‌های محلی بامیان گفته‌اند که در روزهای عید قربان حدود صدهزار گردشگر از بند امیر، نخستین پارک ملی افغانستان و بیش از ۱۰ هزار گردشگر دیگر از ساحات باستانی مرکز شهر بامیان دیدن کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آمریکا؛ ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان گفت که با وجود تشدید ناامنی‌ها در مسیرهای منتهی به بامیان، هزاران خانواده روزهای عید را با سیر و سیاحت به بامیان سپری کرده‌اند و از پنج‌شنبه گذشته تاکنون روزانه بیش از ۱۲۰۰ موتر گردشگران وارد بامیان شده است.

اسلم علوی، رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان در این باره گفت: «با وجودی که آمار سیاحان داخلی و خارجی نسبت به سال‌های گذشته در بامیان کاهش را نشان می‌دهد اما در یک هفته اخیر آمار سیاحان به شکل بی‌پیشنه افزایش یافته است.»

ناامنی مسیرهای مواصلاتی در ساحات درهه غوربند پروان و جلریز میدان وردک از چالش‌های عمدهه سیاحان در بامیان است. این ولایت با داشتن طبیعت زیبا و داشتن صدها آبده تاریخی سه دورهه تمدنی زرتشت، بودایی و اسلامی جاذبهه خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی است.

بند امیر نخستین پارک ملی افغانستان در ۵۵ کیلومتری مرکز شهر بامیان یکی دیگر از ساحات طبیعی و دیدنی این ولایت است.

مقام‌ها امیدوارند که افزایش آمار گردشگران در بامیان سبب افزایش عواید ملی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم بامیان خواهد شد.

عواید هوتل‌داران نیز در یک هفته اخیر افزایش داشته است. محمدتقی، مسئول یکی از رستوران‌ها در بامیان که آن را سالانه ۷۰ هزار افغانی اجاره گرفته است گفت: «در ایام عید قربان کار بد نبود روزانه حدود ۱۵ هزار افغانی عاید داشتیم.»

با این حال، برخی گردشگران، مانند نرگس که از کابل به بامیان آمده است از کمبود امکانات شاکی‌اند. خانم نرگس می‌گوید که «نبود خدمات مخابراتی، نبود اتاق رهایشی، نبود رستوران و غذاهای مناسب از مشکلات عمده سیاحان است.»

همچنین شماری از سیاحان از دولت می‌خواهند که بخشی از سرک بامیان – بند امیر که تا هنوز خامه است قیرریزی شود.

مقام‌های بامیان با تأیید برخی مشکلات گفته‌اند که تلاش می‌کنند با فراهم کردن سهولت‌های بیشتر برای گردشگران و راه‌اندازی عملیات‌های نظامی در مسیر جلریز و غوربند زمینه سفر گردشگران بیشتر را به بامیان فراهم آورند.

دکمه بازگشت به بالا