اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

دوغارون مرکز سرمایه‌گذاری مشترک ایران و افغانستان می‌شود

به گزارش شانا به نقل از ایران؛ علی رسولیان، معاون فرهنگی امور اقتصادی ولایت خراسان رضوی ایران، روز چهارشنبه در همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه دوغارون» که در مشهد برگزار شد افزود: مرز دوغارون یک فرصت بی‌بدیل برای دو کشور است که از آن کمتر بهره گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هدف ایران تنها توسعه مبادلات اقتصادی با افغانستان یا توسعه صادرات به آن کشور نیست، ادامه داد: بستر مناسبی برای ایجاد مراکز بسته‌بندی کالا در منطقه ویژه دوغارون فراهم است تا با راه‌اندازی آن‌ها منافع هر دو کشور تأمین و کالاها از آن منطقه به نقاط مختلف دنیا صادر شود.

وی افزود: ولایت خراسان رضوی در صدد است به سویی حرکت کند که یک تجارت دوطرفه و منصفانه برد – برد بین دو کشور افغانستان و این ولایت به وجود آید.

وی با بیان این‌که ۲ هزار کامیون افغانستانی در ایران فعالیت دارد ادامه داد: تاکنون کمیته همکاری‌های مشترک ولایت خراسان رضوی و هرات تشکیل شده و نشست‌های منظمی را برگزار کرده و برخی از موانع برداشته شده است؛ اما آمادگی برای تشکیل کمیته مشترک آسیب‌شناسی فعالیت‌های اقتصادی دو طرف نیز وجود دارد.

معاون پارلمانی رئیس اجرایی افغانستان نیز در این نشست گفت: ایران و افغانستان مردم بومی یک منطقه هستند و فقط مرزها بین آنان جدایی انداخته است؛ اما تاریخ گواه است که هرگز بین مردم این دو کشور جدایی وجود نداشته است.

محمدابراهیم پوپل افزود: مردم افغانستان سالیان متوالی در آوارگی به‌سر می‌برند و ایران برای تعداد کثیری از مردم افغانستان خانه امن بوده است.

وی ادامه داد: اقتصاد تنها تضمین‌کننده امنیت نیست اما توسعه اقتصادی در تأمین امنیت نقش به‌سزایی ایفا می‌کند، لذا انتظار می‌رود در این راستا منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بُعد دوگانه داشته باشد به طوری که فرصت لازم برای تجار افغانستانی فراهم شود تا بتوانند محصولات خود را در این منطقه مرزی به فروش برسانند.

وی گفت: ما نیازمند خدماتی از سوی ایران در حوزه اقتصادی هستیم و چون ادعا داریم که ایران و افغانستان یک ملت در دو طرف مرز هستند لذا از ایرانی‌ها انتظار رفتار برادرانه داریم.

معاون پارلمانی رئیس اجرایی کشور افغانستان افزود: زیبا نیست که یک کشور به رفاه برسد اما در کنار آن کشوری آغشته به جنگ باشد زیرا ممکن است ناامنی از آن کشور به کشور دیگر هم منتقل شود.

سرکنسول افغانستان در مشهد نیز با تأکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور گفت: روابط اقتصادی منجر به توسعه همکاری‌های سیاسی و امنیتی می‌شود و اشتراکات بسیار بین ایران و افغانستان وجود دارد که می‌تواند عاملی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی باشد.

عبدالله جابر انصار افزود: همکاری‌های اقتصادی در یک فضای همراه با اعتماد و باور متقابل بین دو کشور و به‌صورت برد – برد میسر می‌شود، در دوره جدید حکومت انتخابی افغانستان، انتظار می‌رود فضای اعتماد در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی از سوی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افغانستان بیشتر شود تا بتوان مشکلات را مطرح کرد و برای آن راه چاره یافت.

وی ادامه داد: موانع و مشکلات موجود در حوزه اقتصادی بین ایران و افغانستان نیاز به آسیب‌شناسی عمیق در روابط دو کشور دارد، خوشبختانه در دو سال اخیر سطح رفت‌وآمدهای هیئت‌های سیاسی دو کشور از جمله بین روسای جمهوری، وزرای امور خارجه، وزرای اقتصادی ارتقا یافته و از دو سال گذشته تاکنون استراتژی همکاری‌های دو کشور در قالب گفتمان‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی شکل گرفته است که ما در مدت نه‌چندان دور شاهد امضای این سند همکاری‌ها در این خصوص خواهیم بود اما در کنار این سند باید کمیته‌های آسیب‌شناسی شکل گیرد تا کارشناسان تمام آسیب‌ها و ناملایمات را شناسایی کنند.

سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: هم‌اینک با وجود اراده مسئولان عالی‌رتبه دو کشور برای توسعه همکاری‌ها، اصطکاک‌هایی در سطح اجرایی بین مدیران و کارگزاران به وجود آمده است که در این راستا باید کمیته آسیب‌شناسی به‌ویژه در خراسان رضوی در خصوص ارتباطات بین این استان و ولایت هرات شکل گیرد.

جابر انصار افزود: دیپلماسی اقتصادی افغانستان بر مبنای پنج محور اساسی از جمله صادرات است، تاکنون صادرات این کشور دستخوش تغییرات و تحولاتی بوده و از روند رو به رشد برخوردار نبوده است.

وی به تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی پیشنهاد کرد فقط نسبت به توسعه صادرات کالا به افغانستان تلاش نکنند بلکه این صادرات را با انتقال علم و فناوری تولید به افغانستان انجام دهند تا چرخه تولید نیز در آن کشور رونق گیرد و یک وابستگی اقتصادی متقابل بین دو منطقه به وجود آید.

وی امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک بین منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و شهرک صنعتی ولایت هرات را پیشنهاد کرد و گفت: بهتر است با حضور سرمایه‌گذاران فاز نخست تولید در منطقه ویژه دوغارون ایجاد شود و پس از ایجاد ارتباط بین شهرک صنعتی هرات با این منطقه و انتقال علم و فناوری از ایران به افغانستان، فازهای دوم و سوم تولید با کمک ایران در داخل کشور افغانستان به‌ویژه شهرک صنعتی هرات اجرا شود.

[epic_block_38 ]

دکمه بازگشت به بالا