اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

در نُهمین دور مذاکرات در قطر حضور استخبارات آمریکا محور بحث است

در نهمین دور گفت‌وگوها، حضور و یا عدم حضور استخبارات آمریکا در افغانستان، رهایی زندانیان طالبان و اینکه توافق صلح در کدام سطح رهبری طرفین امضا شود بحث خواهد شد.

نمایندگان آمریکا و طالبان، پس از رأی‌زنی‌ها با رهبرانشان برای آغاز نُهمین دور گفت‌وگوها در قطر آماد‌گی می‌گیرند.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ منابع آگاه از این گفت‌وگوها، می‌گویند که در این دور مذاکرات، درباره راهکار چگونگی عملی شدن توافق‌نامه صلح میان طرفین گفت‌وگو می‌شود.

نظرمحمد مطمئن، فعال سیاسی در این باره می‌گوید: «پس از امضای توافق، بسیاری از مسایل جزئی که شامل مسئله تضمین کشورهای منطقه، بیرون شدن نیروهای خارجی و زندانیان طالبان در زندان‌ها، میکانیزم عملی شدن این برنامه‌ها گفت‌وگو می‌شود.»

از سویی هم، گفته‌های مقام‌های آمریکایی برای حضور نیروهای استخباراتی آمریکا در افغانستان پس از یک توافق‌نامه صلح، یکی از بحث‌های محوری در نهمین دور گفت‌وگوها میان دو طرف خواهد بود.

سید اکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان می‌گوید: «گفته‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره این‌که گویا یک بخش استخبارات آمریکا در افغانستان می‌ماند یک موضوع قابل بحث به طالبان شده ‌است و نگرانی‌هایی را به بار آورده‌ است و در این دور درباره این مورد به‌گونه مفصل بحث می‌شود.»

اما، رئیس جمهور غنی، اطمینان می‌دهد که نباید از پیامدهای گفت‌وگوهای صلح با طالبان اضطرابی وجود داشته باشد.

او شب گذشته در مراسم گشایش قصر دارالان گفت: «صلح می‌آید، انتخابات صورت می‌گیرد! نه ما به سال‌های دکتر جیب‌الله برمی‌گردیم و نه هم به سال‌های حکومت مجاهدین، هرگز نه!»

با این همه، روزنامه والستریت ژورنال از زبان برخی مقام‌های آمریکایی گزارش داده ‌است که آمریکاییان خواهان خروج از افغانستان طی ۱۸ تا ۲۴ ماه هستند؛ اما طالبان گفته‌اند که نیروهای آمریکایی در مدت ۹ تا ۱۲ ماه از افغانستان خارج شوند.

دکمه بازگشت به بالا