اخبار هیدراسلایدافغانستان

دروازه مقام ولایت دایکندی بسته شد

شماری از اعضای شورای ولایتی دایکندی به رسم اعتراض و به دلیل عدم معرفی جنرال مرادعلی مراد به‌عنوان والی جدید این ولایت، دروازه این ولایت را بستند.

شیما رستمیان، رئیس شورای ولایتی دایکندی می‌گوید، هزاران نفر از مردم دایکندی صبح امروز (چهارشنبه ۲۳ سرطان) در میدان هوایی نیلی به منظور استقبال از والی جدید گردهم آمده بودند و ساعت‌ها زیر آفتاب سوزان ماندند؛ اما به دلیل ملاحظات شخصی بعضی بزرگواران، طیاره حامل والی جدید برگشت داده شد.

او گفت: بعد از آن که طیاره حامل والی جدید به شهر نیلی بر زمین ننشست، مردم تصمیم گرفتند دروازه ولایت را بسته کنند؛ اما اعضای شورای به دلیل اینکه کدام جاروجنجال‌های زیادتری رخ ندهد، رفته و دروازاه ولایت را به نمایندگی از مردم بستند.

سبحان نایبی یکی دیگر از وکلای شورای ولایتی دایکندی عدم معرفی و برگشت هواپیمای حامل والی جدید دایکندی را توهین و تمسخر به اراده مردم دایکندی می‌داند و می‌‏گوید، دایکندی شرکت سهامی یک حزب نیست، بلکه سیاسیون ما باید در شرایط شکننده امنیتی سیال‌داری و امتیازطلبی را کنار گذاشته و منافع عموم مردم را مدنظر بگیرند.

او گفت: جنرال مراد یک گزینه مناسب و موردحمایت تمام اقشار جامعه دایکندی بود و به هیچ حزب و گروهی وابستگی ندارد.

فاطمه نعیمی یکی دیگر از وکلای شورای ولایتی می‏‌گوید، مردم دایکندی از انتخاب جنرال مراد به حیث والی جدید دایکندی در شرایط شکننده امنیتی خوشحال و خوش‌بین هستند؛ اما بزرگواران منافع شخصی و حزبی‌شان را مقدم بر منافغ مردم دایکندی می‌بینند و با سرنوشت مردم دایکندی بازی می‏‌کنند.

او افزود: تا زمانی به خواست برحق مردم دایکندی که همانا معرفی جنرال مراد به حیث والی جدید این ولایت است، پاسخ قناعت‌بخش داده نشود، دروازه ولایت دایکندی بسته خواهد ماند.

این وکلا هشدار می‌دهند، اگر حکومت مرکزی به خواست مردم دایکندی جواب قناعت‌بخش ندهد، اعتراضات گسترده‏ مدنی راه‌‏اندازی خواهند کرد.

با این حال، ابراهیم رحمانی یکی دیگر از وکلای شورای ولایتی دایکندی با حزبی و سیاسی خواندن این حرکت همکارانش، می‌گوید، اعضای شورای ولایتی کدام جلسه عمومی و فیصله رسمی روی مشکل پیش آمده نداشته و این وکلا از احساسات مردم استفاده نموده و این موضوع را دامن زده‌اند.

رحمانی تاکید ورزید، هیچ کس مخالف معرفی جنرال مراد به حیث والی دایکندی نبود، بلکه مشکل پیش آمده از سوی بزرگان در کابل بوده و باید آنجا حل شود.

او گفت: این عملکرد شماری از وکلا، نمایندگی از تمام شورای ولایتی دایکندی نمی‌کند.

قرار بود، جنرال مرادعلی مراد دیروز کارش را به حیث والی جدید دایکندی آغاز کند؛ ولی هواپیمای حامل وی به دلایل نامشخص از فضای دایکندی دوباره به سوی کابل بازگشت.

در عین حال، بعضی منابع نزدیک به محمد محقق و رسانه‏ها گزارش کرده‌اند که دلیل بازگشت هواپیمای حامل مرادعلی مراد از آسمان نیلی، مخالفت محمد محقق، مشاور ارشد رئیس جمهور اشرف غنی در امور سیاسی و امنیتی با انتصاب او به‌عنوان والی دایکندی بوده است.

طبق اظهارات این منابع، محقق به آقای غنی گفته است که از میان او و مرادعلی مراد باید یکی را انتخاب کند و در صورتی که توافق میان طرفین عملی نشود، او از سمت مشاورت استعفا خواهد داد.

  • محمد حسنی، خبرگزاری شانا، دایکندی

۰۷:۰۴:۵۲

دروازه ولایت دایکندی مسدود شد
دکمه بازگشت به بالا