اخبار هیدرافغانستانصلحگزارش

دبیرکل ناتو از طالبان خواست، حملات خود را متوقف کنند

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو از طالبان خواسته است حملاتشان را متوقف کنند.

استولتنبرگ، گفت: «طالبان باید موافقت‌نامه صلح با آمریکا را به‌طور کامل عملی کنند و خشونت را کاهش و حملاتشان را متوقف کنند.»

ینس استولتنبرگ کاهش خشونت‌ها، تطبیق مفاد توافق‌نامه صلح و قطع حملات از سوی طالبان را یگانه راه رسیدن به مذاکره‌ای که منجر به برقراری صلح در افغانستان شود، توصیف کرد.

از سوی هم دبیرکل ناتو می‌گوید که این سازمان حمایت خود را از افغانستان ادامه می‌دهد و از موافقت‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان و تبادله زندانیان حمایت می‌کند.

به گفته وی سازمان ناتو به تمامی تعهدات خود به مردم و حکومت افغانستان پایبند است و مأموریت آموزشی و پشتیبانی ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌یابد.

ایالات متحده و طالبان در دهم حوت سال گذشته، توافق‌نامه صلح را در قطر امضا کردند؛ براساس این توافق‌نامه، نیروهای خارجی از افغانستان خارج و طالبان نیز با دولت افغانستان مذاکره می‌کنند.

باآنکه گفته می‌شود روند تدریجی خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شده است؛ اما مذاکره طالبان و دولت که براساس توافق‌نامه در حال حاضر باید جریان می‌داشت، تاکنون شروع نشده ‌است.

طالبان پیش‌شرط آغاز مذاکره با دولت را رهایی ۵ هزار زندانی این گروه اعلام کرده است؛ شرطی که تاکنون به گونه کامل عملی نشده ‌است؛ بااین‌حال روند رهایی زندانیان طالبان طی روزهای اخیر شروع شده است و تاکنون ۳۶۱ زندانی از قید رها شده‌اند.

طالبان می‌گویند که روند رهایی زندانیان با تأخیر صورت گرفته و این تخطی از توافق‌نامه صلح است.

دکمه بازگشت به بالا