اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

حوا علم نورستانی: تیم‌های انتخاباتی بحران‌سازی نکنند مردم تحمل افزایش ناآرامی را ندارند

به گزارش شانا به نقل از تنسیم؛ «حوا علم نورستانی» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان دیروز در نشست مشترکی با نهادهای امنیتی اعلام کرد که این کمیسیون در هماهنگی با نهادهای امنیتی برای برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری آمادگی کامل دارد.

وی افزود: کمیسیون انتخابات متعهد است که با برگزاری انتخاباتی شفاف، بی‌طرف در ششم میزان، تغییرات سیاسی بر اساس آرای مردم رقم زده شود.

نورستانی گفت که رئیس‌ جمهور آینده افغانستان بر اساس آرای مردم انتخاب خواهد شد و از تمام تیم‌های انتخاباتی می‌خواهیم تا به تصمیم کمیسیون انتخابات احترام بگذارند و از ایجاد بحران خودداری کنند.

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان تأکید کرد که مردم افغانستان توان تحمل بحران انتخاباتی را ندارند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شماری از احزاب سیاسی و نمایندگان پارلمان افغانستان با تأکید بر اولویت برقراری صلح در این کشور، نسبت به رفتن افغانستان به‌سوی بحران در پی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی کرده‌اند.

حامد کرزی رئیس‌ جمهور پیشین افغانستان در روزهای اخیر همواره تأکید کرده است که برگزاری انتخابات در شرایط کنونی که مردم آن را رهبری نمی‌کنند، افغانستان را به‌ سوی بحران خواهد برد.

به هر حال، مهلت رقابت‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان دیروز (چهارشنبه) پایان یافت و پس از سکوت دو روزه واجدین شرایط از ساعت هفت صبح روز شنبه (ششم میزان) می‌توانند به مراکز اخذ رأی مراجعه کنند.

بر اساس قوانین انتخابات افغانستان تبلیغات انتخاباتی ۴۸ ساعت پیش از زمان برگزاری انتخابات پایان می‌یابد و همه نامزدها موظف به سکوت در این بازه زمانی هستند و در صورت تخلف با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

پیش از این ۱۸ نفر برای شرکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری نامزد شده بودند که «زلمی رسول» و «شیدامحمد ابدالی» به نفع محمد اشرف غنی از انتخابات کناره‌گیری کردند.

تیم انتخاباتی «محمدحنیف اتمر» نیز به‌ علت اختلافات فروپاشید و «محمد محقق» معاون دوم وی به تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله پیوست.

دکمه بازگشت به بالا