اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

حقوق‌دانان: حضور کمرنگ مردم مشروعیت انتخابات را زیر پرسش نمی‌برد

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز، اتحادیه حقوق‌دانان افغانستان می‌گوید که حضور کم‌رنگ شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری، مشروعیت این روند را زیرسوال نمی‌برد.

بر اساس آمارهای نخستین کمیسیون مستقل انتخابات، در انتخابات ریاست ‌جمهوری که روز شنبه (۶میزان) برگزار شد، در مجموع یک میلیون و ۵۱ هزار و ۹۹۸ تن رأی داده‌اند. این در حالی است که بیش از ۹میلیون تن برای شرکت در این انتخابات نام‌نویسی کرده بودند.

این آمارها نشان می‌دهد که میزان مشارکت مردم در این انتخابات در تناسب به انتخابات‌های گذشته بسیار کم‌ بوده است؛ اما با آن‌هم اتحادیه اروپا، سفارت ایالات متحده در کابل و بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی از حضور مردم افغاسنتان علی‌رغم وجود تهدیدهای بسیار، ستایش کرده‌اند.

طالبان نیز با صدور اعلامیه‌ای حضور کم‌رنگ مردم در انتخابات را به معنای عدم مشروعیت نظام و به قول آنان خواست مردم برای استقرار نظام اسلامی دانسته‌اند. گفتنی است که این گروه پیش از برگزاری انتخابات با صدور اعلامیه‌ مراکز رأی‌دهی را از اهداف نظامی خود اعلام کردند و از مردم خواستند تا در انتخابات شرکت نکنند.

وحید فرزه‌ای، عضو رهبری اتحادیه حقوق‌دانان افغانستان می‌گوید: «برمبنای قانون اساسی افغانستان هیچ نوع تأثیری روی مشروعیت قانونی و حقوقی کم‌رنگ بودن اشتراک‌کنند‌گان در پروسه رأی‌دهی نمی‌تواند باشد.»

کمیسیون مستقل انتخابات نیز می‌گوید که اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات پایین باشند هم مورد قبول این نهاد است؛ چون به گفته این نهاد برخلاف انتخابات‌های گذشته، رأی‌دهند‌گان خیالی در این انتخابات وجود ندارد.

نهادهای ناظر انتخاباتی، می‌گویند که دلایل اصلی حضور کم‌رنگ مردم در انتخابات روز شنبه، بی‌باوری آنان به روند انتخابات، نارسایی‌های فنی در بخش‌های عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات، ناامنی‌ها و نیز پیکارهای کم‌رنگ نامزدان انتخابات ریاست‌ جمهوری است.

انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان، روز گذشته (شنبه، ۶ میزان) در شرایطی برگزار شد که وضعیت امنیتی در کشور نگران‌کننده گفته می‌شد؛ اما نهادهای امنیتی، اعلام کردند که هیچ رویداد بزرگی که قابل نگرانی باشد، در جریان رأی‌دهی رخ نداده است.

دکمه بازگشت به بالا