اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

جزئیات تازه از مذاکرات عبدالله و اتمر درباره تیم مشترک انتخاباتی

در حالی که رایزنی‌ها بین تیم‌ انتخاباتی «صلح و اعتدال» و عبدالله ریاست اجرایی دولت فغانستان برای تشکیل تیم مشترک انتخاباتی ادامه دارد اما برخی می‌گویند که آنها درباره پست ریاست جمهوری اختلاف دارند.

به گزارش شانا به نقل از تسنیم، کمتر از دو ماه است که تلاش‌هایی برای ادغام تیم‌های مطرح انتخاباتی «صلح و اعتدال» به رهبری حنیف اتمر و «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان و حضور مشترک در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ادامه دارد.

در حالی که برخی منابع از پیشرفت‌های احتمالی در این روند خبر داده‌اند، اما ظاهراً اختلاف بر سر کرسی ریاست جمهوری همچنان مانع به توافق رسیدن دو تیم انتخاباتی شده است.

تیم صلح و اعتدال به رهبری حنیف اتمر از تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان می‌خواهد که با پذیرفتن کرسی نخست وزیری و معاونت اول ریاست جمهوری به این تیم بپیوندد تا پیروزی آنها در برابر تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری اشرف غنی حتمی شود.

از سوی دیگر، تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز از حنیف اتمر رهبر تیم انتخاباتی صلح و اعتدال می‌خواهد که کرسی نخست وزیری را بپذیرد.

عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان و حنیف اتمر رهبر تیم انتخاباتی صلح و اعتدال درباره لزوم ادغام تیم‌های انتخاباتی و حضور مشترک در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توافق نظر دارند.

گفته می‌شود که اتمر و عبدالله درباره اینکه چه کسی رئیس جمهور و یا نخست وزیر شود، توافق نظر ندارند، موضوعی که روند مذاکرات برای ادغام دو تیم انتخاباتی را با چالش روبرو کرده است.

برخی از منابع خبری تصریح کردند که مذاکرات روز گذشته بین تیم‌های انتخاباتی دو طرف بدون نتیجه پایان یافته است؛ زیرا هر دو جناح خواستار کرسی ریاست جمهوری بودند.

«محمد اسحاق گیلانی» رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان به «ویسا» گفت: تشکیل تیم مشترک انتخاباتی از سوی عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان و «حنیف اتمر» می‌تواند واقعا معادلات انتخاباتی را تغییر دهد اما هر دو طرف از یکدیگر می‌خواهند تا کرسی نخست وزیری را بپذیرد.

«محمد ناطقی» سرپرست حزب وحدت اسلامی که از تشکیل دهندگان تیم انتخاباتی «اصلاحات و همگرایی» محسوب می‌شود گفته است که در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم احتمال ادغام تیم‌های انتخاباتی وجود دارد.

گفتنی است که تیم‌های انتخاباتی یاد شده از رقبای اصلی تیم انتخاباتی «دولت ساز» به رهبری اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان محسوب می‌شوند که ادغام آنها می‌تواند احتمال شکست اشرف غنی در انتخابات را رقم بزند.

نظر خود را زیر این مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

دکمه بازگشت به بالا